Els nostres santuaris marians

(Diumenge, 05/09/2010) A la nostra arxidiòcesi tenim santuaris marians dedicats a imatges de la Mare de Déu que foren trobades en un moment històric determinat. El dia 8 de setembre se celebra la festa de la Nativitat de la Mare de Déu, popularment coneguda com la Mare de Déu de setembre o també com la […]

04 Set, 2010
Església de Barcelona

(Diumenge, 05/09/2010)

A la nostra arxidiòcesi tenim santuaris marians dedicats a imatges de la Mare de Déu que foren trobades en un moment històric determinat. El dia 8 de setembre se celebra la festa de la Nativitat de la Mare de Déu, popularment coneguda com la Mare de Déu de setembre o també com la festa de les maresdedéus trobades, al·ludint al fet que molts santuaris marians celebren el 8 de setembre la seva festa patronal.

Aquests santuaris marians no són només vestigis del passat. Tenen molta vida. La gent s’hi aplega perquè ho senten com a una realitat espiritual molt pròpia, molt seva, com ho fou dels seus avantpassats, dels seus avis i dels seus pares. Els nostres cristians visiten aquests llocs sagrats i els agrada de celebrar-hi la seva fe i els esdeveniments més importants de la seva vida cristiana.

En els santuaris marians, la Mare de Déu està atenta a les peticions dels pelegrins, els acull i intercedeix eficaçment per ells. Normalment hi trobem exvots que fan ben manifesta aquesta actitud maternal de Maria envers tots els seus fills.

Aquests temples, com a presència de l’Església, contribueixen a l’evangelització. Els visiten, també, persones no creients o bé allunyades de l’Església. Per això, des dels santuaris, cal intensificar tot allò que pot ajudar a fer prendre consciència de la motivació religiosa  i evangèlica de les visites.

A les noces de Canà, Maria demanà la intervenció eficaç de Jesús davant el problema d’aquells nous esposos: “No tenen vi”. A Canà de Galilea només apareix un aspecte concret de la indigència humana, aparentment petit i de poca importància: mancava el vi en el festí. Però això té un valor simbòlic. En els santuaris es presenten a Maria altres necessitats materials i espirituals. Maria es posa entre el seu Fill i els homes en la realitat de les seves privacions, indigències i sofriments. Es posa al mig, o sigui, fa de mitjancera. Maria intercedeix per nosaltres.

Com a les noces de Canà, Maria, d’una manera o altra, diu a tots els pelegrins i visitants: “Feu tot el que Jesús us digui”. Maria ens porta Jesús i ens porta cap a ell. Per això, convé redescobrir el sentit humà i cristià dels santuaris marians del nostre país per tal de visitar-los, per cercar-hi moments de silenci,  de reflexió i de pregària; tot això que l’home d’avui no troba fàcilment enmig del ritme estressant de la vida que porta.

La festa del naixement de Maria se situa en l’inici de la presència més plena de Déu en el camí humà. La Nativitat de Maria ens anuncia ja el naixement del Salvador, la joia de Nadal. El naixement de la Mare anuncia ja –com l’aurora anuncia el dia- el naixement del Fill. El cor i la mirada amorosa de Maria, el cor i la mirada amorosa que varen acollir el Fill de Déu en aquest món s’adreça també ara cap a nosaltres.  

Una de les pregàries de la missa del 8 de setembre, amb la magnífica sobrietat de la litúrgia romana, demana que “tota l’Església s’alegri amb el goig de la nativitat de Santa Maria, verge, esperança de tot el món i albada de la salvació”.

 

 

Lluís Martínez Sistach

Cardenal arquebisbe de Barcelona

VERSIÓ ÀUDIO

Seguiu-nos  

Facebook
Sant Joan l’escurça (el dia) i el nen Jesús l’allarga. ... See MoreSee Less
View on Facebook
🗨️ Avui, dues setmanes després de la visita del Sant Pare, recordem 6 frases seves que encara ens ressonen, pronuciades en els 6 llocs que va visitar a Catalunya.#papabcn26 #AlçaLaMirada ... See MoreSee Less
View on Facebook

5 days ago

Arquebisbat de Barcelona
🕊️ Els fruits de la visita del Sant Pare a Barcelona han estat el fil conductor de la trobada de final de curs dels sacerdots joves amb el cardenal Omella.☀️ Una jornada de pregària, fraternitat i convivència per compartir tot allò viscut aquests dies i continuar caminant amb esperança.#esglésiabarcelona #PapaLleóXIV ... See MoreSee Less
View on Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Veniu a celebrar-ho amb mi; he trobat l’ovella que havia perdut.

(Lc 15,3-7)