«Universitats en contextos de violència extrema», testimoniatge des de l’Equador

El prorrector de la Pontifícia Universitat Catòlica d'Equador visita l'Arxidiòcesi de Barcelona en el marc del Projecte Universitats de Frontera

Fotografies: Abat Oliba CEU

Entre el 16 i el 24 de maig, l’Arxidiòcesi de Barcelona ha rebut la visita del prorrector de la Pontifícia Universitat Catòlica d’Equador (PUCE),  Sr. Diego Jiménez, que en el marc del projecte  Universitats de Frontera. Missió compartida, ha participat en reunions amb representants d’universitats d’inspiració cristiana de l’arxidiòcesi per reforçar la cooperació mútua. Entre els actes, va tenir lloc la pònència “Universitats en contextos de violència extrema”, a la Universitat Abat Oliba CEU, dirigida al personal d’administració i serveis i al personal docent i investigador d’universitat. Durant la seva intervenció, Diego Jiménez va repassar el paper de les universitats catòliques en zones afectades per alts nivells de violència i com aquestes poden contribuir a la cohesió social i la pau, així com al testimoni pastoral de l’Església.

Context i situació d’Esmeraldas

La directora del Secretariat de Pastoral Universitària, Margalida Font va presentar el prorrector de la Pontifícia Universitat Catòlica d’Equador (PUCE),  Sr. Diego Jiménez. Aquest d’entrada, per situar la conferència, va fer una aproximació socioeconòmica d’Esmeraldas, una província ubicada al nord de l’Equador, on es troba ubicada la PUCE. Segons es va explicar els seus habitants viuen majoritàriament de l’activitat pesquera, l’agricultura i dels petits comerços i la pobresa afecta el 50% de la població i l’extrema el 26%. Entre aquests destaca un alt nombre d’infants que pateixen anèmia i malnutrició.

A més a més, la zona on s’ubica de perills naturals, a l’última dècada han patit terratrèmols i inundacions que han deixat moltes víctimes. A aquests desastres s’hi ha de sumar la crisi sanitària del COVID-19 i també el crim organitzat, que ha situat aquesta zona com una de les més violentes d’Amèrica Llatina.

Educació complexa

En aquest context el Sr. Jiménez va comentar que la situació de l’educació no és bona, el nombre d’alumnes disminueix, en aquest darrer curs una quantitat important d’alumnes no s’han incorporat a l’escola. Això significa que l’Estat no pot cobrir les necessitats dels infants per garantir accés a l’educació. En el cas de l’educació superior és semblant, aproximadament només el 25% hi pot accedir. Tal com va argumentar, aquesta dada indica que hi ha una relació directa amb la violència, perquè la violència no creix en un context on tenen assegurats els drets bàsics, com l’educació.

Tot i la situació, s’espera que el nombre d’estudiants pel 2024 augmenti. «Aquests estudiants la majoria són dones i pertanyen a la classe social mitjana-baixa, pobre, o molt pobre», exposava. Com a resultat d’aquesta realitat, es genera una situació complexa, ja que la universitat és privada, o sigui que per accedir-hi s’ha de pagar, i els estudiants  no tenen recursos suficients per poder fer-ho. Una part de la solució l’obtenen de l’ajuda que reben de l’estat «per a joves en situació d’extrema vulnerabilitat», però aquestes ajudes van disminuint. En aquest sentit, el 100% d’estudiants reben una beca, però veuen amb preocupació que si s’acaba el finançament deixarà d’haver-hi educació.

El prorrector de la Pontifícia Universitat Catòlica d’Equador, va explicar que, tot i la situació, han decidit obrir dos campus nous, mentre que la resta d’institucions privades han començat a tancar-ne, per la situació que viu la zona.

Reptes de futur

Entre els reptes de cara al futur i al curs vinent va destacar:

  • No deixar de ser universitat. Així garanteixen als futurs professionals poder inserir-se al món del treball i en un món més globalitzat.
  • Enfortir les estratègies d’acompanyament. Comenta que els estudiants es retiren als primers semestres. Es tracta de poder sostenir-los per tal que pugui acabar els estudis.
  • Necessiten cercar estratègies que els permetin trobar una sostenibilitat financera per als estudiants, però també per poder augmentar la plantilla de professors.
  • Convocar diferents actors socials per tal de trobar solucions a la situació d’injustícia i de violència, és un altre repte de la universitat que ara estan treballant.
  • Seguir generant possibilitats perquè els joves puguin accedir a la universitat, perquè en la situació que viu Esmeraldas, que un jove vagi a la universitat és treure  un jove del carrer.

El Sr. Jiménez comenta que ells confien que el projecte de la Universitat, i el fet d’estar ell aquí, els ajuda a generar esperança enmig d’un món per a d’altres cada vegada més fosc.

T'ha interessat aquest contingut? Subscriu-te al nostre butlletí electrònic. Cada setmana, l'actualitat de l'Església diocesana al teu correu.

T'interessarà ...