La visió del mar de Renoir o Torres García dialoga amb les obres de la premiada fotògrafa Mandy Barker

«Oceans. De Renoir als microplàstics» s’inaugura el proper 20 de març, a les 19h, al Museu Diocesà de Barcelona

Mandy Barker,
LOST AT SEA (Perduts al mar).
Restes de plàstic marí recuperats de sis continents, i sis oceans diferents, representant el món amagat del plàstic sota el mar.

 

L’art i la ciència es fusionen a l’exposició “Oceans. De Renoir als microplàstics. Amb obres de Mandy Barker”, que es podrà visitar fins al 25 d’agost al Museu Diocesà de Barcelona (c/ Pla de la Seu, 7).

Coincidint amb els preparatius de l’inici de la Copa Amèrica de Vela, l’art i la ciència es donen la mà en aquesta exposició que crida l’atenció al Museu Diocesà de Barcelona (ubicat a la Casa de l’Almoina de la Catedral de Barcelona) sobre un dels problemes mediambientals més greus a nivell global: el de la contaminació dels mars i oceans pels residus plàstics.

El punt de partida de la reflexió d’aquesta exposició és l’oli de Auguste Renoir, Platja de Pornic, de 1892, on l’artista transmet una visió idíl·lica de les platges, encara no contaminades pels plàstics. La mirada arcàdica de Renoir es mostra al costat d’una selecció d’obres de finals del segle XIX i inici del XX de Santiago Rusiñol, Joaquín Torres García, Hermen Anglada Camarasa, Lluís Masriera, Alexandre de Cabanyes o Enric Serra. Aquestes obres ofereixen un contrast cridaner amb les fotografies de Mandy Barker, en les quals la bellesa de les seves creacions ens alerta sobre el gran problema actual de la contaminació dels mars i oceans per els residus plàstics.

La bellesa de les imatges creades per la fotògrafa britànica Mandy Barker sobre la problemàtica mediambiental pels residus plàstics marins l’han portat a exposar al MoMA (2021), a la seu de les Nacions Unides a Nova York, al Victoria & Albert Museum a Londres, al Parc Científic i Tecnològic de Hong Kong, al Museu de les civilitzacions d’Europa i del Mediterrani de Marsella (2021) o al Festival Internacional de Fotografia de Busan (2020), entre altres emplaçaments. Ha rebut guardons internacionals pel resultat de la seva creació, com l’International Understanding Through Photography Award 2023, atorgat per The Photographic Society of America. La capacitat artística de Mandy Barker per impactar en l’espectador es suma al rigor científic amb què assumeix cadascuna de les creacions fotogràfiques que elabora, en ocasions després d’incorporar-se a expedicions científiques per mars i oceans de tot el món, en les quals es documenta al costat d’oceanògrafs i biòlegs marins. Al 2012, després del tsunami a l’Oceà Pacífic, es va sumar a una expedició científica d’investigació des de Japó a Hawaii per valorar l’acumulació de deixalles plàstics. Al 2017, Greenpeace la va convidar a unir-se a l’Expedició ‘Beluga II’ per recuperar deixalles plàstics de les remotes illes Hèbrides interiors, a Escòcia, i al 2019 va participar en l’Expedició de contaminació plàstica de l’illa Henderson. Les seves imatges, carregades de gran bellesa, aporten un nou significat als residus plàstics marins amb l’objectiu de promoure un profund canvi pel que fa al cicle global del plàstic, incloent-hi la seva producció, ús i eliminació, i ampliar així la conscienciació sobre la contaminació plàstica als mars i oceans de tot el món, destacant l’efecte greu en els ecosistemes marins i en l’ésser humà.

El treball artístic de Mandy Barker s’ha publicat en alguns dels més prestigiosos mitjans de més de 50 països, com National Geographic, TIME, WWF World Wildlife Fund, The Financial Times, The Guardian, Smithsonian, UNESCO, The British Journal of Photography, VOGUE, The New Scientist, i ha il·lustrat rellevants articles de recerca acadèmics i científics sobre l’impacte dels plàstics en els nostres mars.

T'ha interessat aquest contingut? Subscriu-te al nostre butlletí electrònic. Cada setmana, l'actualitat de l'Església diocesana al teu correu.

T'interessarà ...