Sant Felip Neri, tres segles i mig de diàleg entre fe, cultura i ciutat
Sant Felip Neri, tres segles i mig de diàleg entre fe, cultura i ciutat
L’Oratori barcelonó del Gòtic manté viva una relació històrica amb la ciutat i conserva un valuós patrimoni arquitectònic, artístic i musical
11 Ag, 2025
Montse Punsoda
La Congregació de l’Oratori de Sant Felip Neri va arribar a Barcelona l’any 1673. A partir de 1720, va iniciar la construcció de l’actual complex: primer, l’església que presideix la plaça de Sant Felip Neri una de les més emblemàtiques del barri Gòtic, i posteriorment es va procedir amb el convent.
El director de projectes de l’Oratori de Sant Felip Neri, Manel Manonelles, assegura que aquest ha mantingut, al llarg dels segles, una relació constant amb la ciutat i el país, sent punt de trobada per a una Església compromesa amb el pensament, la cultura i els reptes del seu temps. “Va ser un espai de relació molt intensa entre un sector de l’església catòlica, barcelonina i catalana, molt interessada en la dimensió intel·lectual, en els problemes actuals, com ho serà també en el franquisme, esdevenint un lloc de trobada on es lluitava per la democràcia”. Tal com explica, ha estat una “església que pensa i una esplésia que viu integrada en el dia a dia del seu món i que lidera processos també des d’un punt de vista cultural, des d’un punt de vista intel·lectual”.
Conservació del patrimoni artístic
Sant Felip Neri és un dels pocs temples barcelonins que no s’han cremat mai, juntament amb Sant Sever i la Catedral de Barcelona. Tot i això, va patir greument els bombardejos feixistes del 1938, que van deixar marques visibles a la seva façana i van causar la mort d’una quarantena de nens refugiats. Avui dia el visitant pot trobar una placa a la plaça que recorda la tragèdia d’aquell dia.
Com a conseqüencia de no haver-se cremat mai, l’interior es conserva avui dia intacte, permetent que el públic pugui admirar aquesta obra del barroc així com alguns dels elements més destacats. Entre aquests hi ha el Sant Crist del segle XVIII. “És conegut com el ‘Sant Crist metrallat’ perquè encara hi ha restes de metralla al seu cos; és un símbol del drama de la Guerra Civil”, explica.
Gaudí i la seva relació amb l’Oratori
Un dels aspectes a destacar de Sant Felip Neri és que aquest era el temple on Gaudí venia a resar els últims 20 anys de la seva vida. Segons Manonelles, “cada tarda, un cop acabada la seva jornada a la Sagrada Família, feia a peu el mateix recorregut per arribar a l’oratori i, com ell mateix deia, “dir uns mots a Maria”. Aquí hi trobava també els seus confessors i directors espirituals, i dialogava sobre litúrgia, sobre música, sobre quin to s’havia d’utilitzar en el gregorià…”, comenta Manonelles.
La vinculació de Gaudí amb l’oratori era tan estreta que, el dia del seu tràgic accident mortal, es trobava precisament fent aquest mateix passeig cap a Sant Felip Neri. La seva devoció pel sant també va quedar reflectida en l’art: els dos grans quadres que representen la vida de Sant Felip Neri, obra de Llimona, mostren el rostre del sant amb els trets de Gaudí, un detall gens casual. “Llimona era conscient de la devoció de Gaudí per Sant Felip Neri i ho va voler plasmar així”, subratlla Manonelles.
Música i patrimoni sonor
L’oratori compta amb dos orgues, entre els quals destaca l’orgue Montserrat Torrent, centre de concerts cada diumenge de l’any i diverses activitats musicals traballant per a recuperar el patrimoni musical històric del barroc i el classicisme català”.
El passat 20 de juny es va celebrar a Jorba una jornada de treball dels delegats i delegades de Migracions de les diòcesis amb seu a Catalunya, amb la participació també de…
El cardenal Joan Josep Omella, arquebisbe de Barcelona, ha defensat que «la visita del papa Lleó XIV ha estat, sens dubte, una gràcia per a Barcelona». «Un regal que ens anima a…
Aquest diumenge, Càritas Diocesana de Barcelona ha celebrat la 13a edició de Mataró per Càritas, una jornada festiva i reivindicativa que ha tingut lloc a la Llar Cabanellas i que ha aplegat…
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn... See MoreSee Less
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap... See MoreSee Less