Nadal per als desplaçats a Burkina Faso

La de Bartholemew és una de les milers de famílies a Burkina Faso que van haver de fugir de les seves llars i començar una vida des de zero. També per a ells en unes setmanes serà Nadal. També ells demanaran un desig en aquestes dates que tu els pots concedir: Esperança.

El 12 de maig de 2019, Bartholemew assistia a missa amb la seva dona i els seus fills, a Dablo, on vivien en pau fins llavors. «Els terroristes van envoltar l’església i van disparar contra nosaltres. Van matar a cinc persones i el sacerdot Simeón Yampa, que va intentar intermediar i això li va costar la vida. Era el diumenge del Bon Pastor. Encara puc veure les seves cares. Alguns tenien pistoles, uns altres, barres d’acer a la mà. Van calar foc a bancs, objectes litúrgics, llibres… Els van dir a les dones que es cobrissin el cap i ens van robar les motos. Li vaig agrair al Senyor que no matessin la meva família». Ens explica Bartholemew.

L’endemà la família va fugir. «Vaig haver de deixar vuit caps de bestiar, cinquanta cabres i les meves gallines; tot va passar a les mans dels terroristes. Arribem a Ouagadougou, a 195 quilòmetres de Dablo, on viu el nostre fill gran». Un dels germans de Bartholemew es va quedar a Dablo i una setmana després els terroristes van segrestar un dels seus fills.

Burkina Faso està vivint un drama silenciós

Fins al 2019 a Dablo no hi havia perill per als cristians, encara que fossin minoria. La crisi de Mali i les intrusions de grups gihadistes van infiltrar un Islam radical i els cristians van passar a ser objectiu dels terroristes. Atemptats, segrestos, intimidacions i amenaces es van multiplicar per tot arreu. Burkina Faso està vivint un drama silenciós que ha deslligat un èxode de més d’1.300.000 desplaçats. La majoria dels que han fugit es troben en campaments o són acollits per famílies generoses o parents pròxims.

L’Església local tracta d’alleugerir el sofriment dels desplaçats a tot el país. Els equips parroquials organitzen l’ajuda. Leon Emmanuel Baii, un dels líders d’aquests grups d’ajuda, ens explica: «Tampoc ha estat fàcil per a nosaltres. Vam haver d’improvisar, buscar solucions per contenir la situació. Van venir sense res, els intentem donar l’imprescindible i almenys sobreviuen. Alguns van morir. El seu futur està en mans de Déu. Fem el que podem, la parròquia tracta de donar menjar gràcies a les donacions».

A Burkina Faso, com en tants altres països d’Àfrica assolats pel terrorisme, l’Església local vol sostenir, amb els poquíssims mitjans que té, els cristians que han hagut de fugir de les seves llars per salvar les seves vides. Ells ho han perdut tot menys la seva fe.

Segueix tota l’actualitat d’Ajuda a l’Església Necessitada