Mons. Vilanova: «Per a un autèntic ecumenisme ens cal una conversió del cor i santedat de vida»

La Basílica de Santa Maria del Mar acull la celebració ecumènica amb el lema 'Manteniu-vos en el meu amor. Donareu molt de fruit'

19 Gen, 2021
Montse Punsoda
Fotografies R.Ripoll i M. Punsoda

La Basílica de Santa Maria del Mar ha acollit aquest dilluns 18 de gener la celebració ecumènica amb motiu de la Setmana de Pregària per a la Unitat dels Cristians. Per primera vegada, el bisbe auxiliar de l’Arquebisbat de Barcelona, Mons Javier Vilanova ha presidit la celebració, acompanyat dels pastors i representants de les diferents confessions cristianes.  

A causa del context de la pandèmia, la celebració va ser en alguns moments diferent dels anys anteriors, però igualment sentida, ja que, un any més totes les confessions s’han pogut unir per a pregar. 

Units per a donar fruit

El lema d’enguany ha posat l’accent en la lectura de Joan: Manteniu-vos en el meu amor. Donareu molt de fruit (Jn 15,5-9). Un missatge especialment necessari en aquest moment que viu la societat, que pateix els efectes i les repercussions de la Covid-19. En aquest sentit, la directora del Secretariat d’Ecumenisme, Montserrat Puigdellívol, va fer una menció especial en record d’aquells que aquest any no hi són a l’inici de la trobada. 

«Un any marcat pel dolor de món a causa de la pandèmia. – exposava Puigdellívol-. Un dolor universal implica una pregària universal. També una solidaritat universal. Un dolor que en fa adonar de la nostra fragilitat, però també ens fa adonar de la necessitat d’ajudar-nos els uns als altres». 

Pilars d’aprenentatge

Puigdellívol va destacar la comunitat monàstica de les germanes Grandchamp que ha triat el lema. Totes elles de diferents tradicions, països i continents. «En la seva diversitat, són una icona de comunió on la pregària, la vida de comunitat i l’acolliment dels hostes és el seu eix vertebral», exposava. Va destacar tres pilars bàsics d’oració, vida comunitària i hospitalitat. Tots tres una «font d’aprenentatge» per avançar en «l’ecumenisme espiritual i el diàleg de caritat i de vida», va dir. 

Testimoniatges

El rector de la parròquia de la Protecció de la Mare de Déu de l’Església Ortodoxa del Patriarcat de Servia, el Pare Martí Puche i el director europeu del moviment AGAPE, el Pastor Javier Garcia van exposar el seu testimoniatge. El Pare Puche va destacar la necessitat d’estar units, ara encara més necessari per la crisi de la pandèmia. 

El Pare Garcia, per la seva banda, va recalcar la lectura de Joan quan cita, “Jo sóc el cep”. Recordava així, com el més important és romandre en l’amor de Déu. «Jesús és el cep veritable que suporta, proveeix, alimenta i dóna vida a les seves branques. Separats d’Ell serem estèrils i improductius», va dir. A partir de la «poda» d’allò innecessari la relació amb ell serà més forta i a partir de «romandre en una relació íntima i plena amb Ell» experimentarem la seva plenitud, explicava Garcia. «Déu vol fer visible en nosaltres la seva naturalesa. Deixem que la seva savia corri pel nostre interior i ens transformi», va dir.  

“Que tots siguem u”

«Aquesta assemblea vol ser un signe d’aquest desig que tots portem al cor i que Déu també espera poder veure un dia que tots siguem U, com el Fill està unit amb el Pare i l’Esperit Sant». Així, posant l’accent en la unió de tots, començava l’homilia el bisbe Javier Vilanova que va insistir en la necessitat d’estar «units en amor del Senyor». «Ens crida, ens demana que ens fiem plenament dell, que ho deixem tot», va dir. «Tots nosaltres hem de tenir sed de Déu, i que sigui conegut per tota la humanitat».

Mons. Vilanova va exposar com «a partir de la trobada amb el Fill de Déu hi trobem la capacitat de donar fruit». En aquest sentit, va explicar la història d’un jove que, tot i trobar-se en una situació problemàtica, va poder sortir-se’n gràcies a la trobada amb Déu. Un retrobament que va viure entrant en una comunitat cristiana, la qual hi va obrar «un canvi preciós en el seu cor». 

Va recalcar que «per poder viure un autèntic ecumenisme espiritual ens cal no només pregar per la unitat dels cristians, sinó també una “conversió del cor i santedat de vida”». Tanmateix, va destacar «què necessària és la comunió amb el Crist per poder viure la comunió entre nosaltres. Com més ens separem de Déu, més ens separem els uns dels altres».

Finalment va convidar a fer de tots el lema de les germanes de Grandchamp: “Prega i treballa perquè Déu regni”.

Candeles, signe de fraternitat 

Enguany, el moment de la pau va ser especialment sentit com a signe d’unió fraterna. Va desenvolupar-se diferent, ja que a part de la reverència que es fa per mantenir precaució davant la pandèmia es va encendre unes candeles. El caliu de l’abraçada es va substituir pel de les flames de les candeles que cada un dels pastors de les diferents confessions depositar a l’inici de l’acte  al davant l’altar.  Així, en el moment de la Pau, aquestes es van encendre com a «signe de fraternitat ecumènica que ha de ser la llum que il·lumini tots els pobles». 

En acabar la celebració, el bisbe Vilanova va obsequiar les diferents confessions amb la darrera encíclica del Papa, la Fratelli Tutti. Un detall, per a fer de tots aquest missatge de germanor a què ens convida el Sant Pare.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Treu primer la biga del teu ull.

(Mt 7,1-5)