Mons. Vilanova: «No ens podem acostumar a viure separats. Hem de ser un!»

Aquest dimecres la Catedral de Barcelona ha acollit la celebració ecumènica amb el lema "Apreneu a fer el bé, busqueu la justícia"

Fotografia: Catedral de Barcelona

Un any més, el Secretariat diocesà d’Ecumenisme de l’Arquebisbat de Barcelona ha convocat a la Catedral de Barcelona les diferents confessions cristianes en el marc de la Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians. Entre aquestes, la comunitat ortodoxa romanesa, sèrbia, armènia, russa i del Patriarcat de Constantinoble, una branca de l’anglicanisme. També, pastors protestants, entre ells de l’Església Evangèlica de Catalunya, del Consell Evangèlic de Catalunya o l’Església Hillsong.

Com a representant de l’Església catòlica a Barcelona, va presidir el bisbe auxiliar de Barcelona Mons. Javier Vilanova, enguany amb el lema “Apreneu a fer el bé, busqueu la justícia”.

“Una cita que ens compromet a tots i totes”

És una cita entre els representants de les diferents confessions que tal com va dir la directora del Secretariat diocesà d’Ecumenisme, Montserrat Puigdellívol, “ens compromet a treballar conjuntament per defensar els oprimits d’avui de la nostra realitat social”.

Puigdellívol, va donar la benvinguda a tots els presents i va interpel·lar-los sobre com ajudar com Església aquells que viuen marginats. En aquest sentit, va fer una menció especial pel Papa Benet recordant el seu primer discurs quan deia: “Per això no són suficients les manifestacions de Bons sentiments (…) Calen gestos concrets que penetrin en els esperits i sacsegen les consciències”.

Subratllant també la crida del Papa Francesc a caminar junts, va animar a “estar oberts a la presència de Déu tots junts, comprometem-nos en la lluita per la justícia en la nostra societat”.

Testimonis

En el moment dels testimonis, van intervenir el P. Martí Puche, rector de la Parròquia de la Protecció de la Mare de Déu de l’Església Ortodoxa del Patriarcat de Sèrbia, i la Pastora Ruth Giordano, presidenta de la Unió d’Esglésies Baptistes de Catalunya.

Puche va alertar de la necessitat de “Restablir relació amb Déu i cercar la unitat amb la seva presència”. Va afirmar que cal retrobar-se amb el “Misteri de comunió”, argumentant que “si volem la veritable unitat, hem de treballar un diàleg que ens apropi a l’estructura eclesial que van transmetre els apòstols”.

Per la seva banda, Ruth Giordano va enumerar diversos aspectes indispensables per caminar units en la línia que proposa del lema. Va subratllar sobretot “la Justícia a través del treball i misericòrdia per respondre l’altre una persona on podem trobar Déu”.

Ser una única església, en terra de Déu

“No ens podem acostumar a viure separats. Hem de ser un! Senyor t’ho demanem! Busquem esperançats la unió”. Així, alt i clar ho va dir el bisbe Vilanova. Arrodonint les intervencions del P. Puche i de la Pastora Giordano, el bisbe Vilanova amb “el respecte per a la llibertat” i “la dignitat de fe” a la mà, va exhortar a treballar per ser una “Església única”.

Com a full de ruta la paràbola del Bon Samarità. Concretament, va detallar-ne tres aspectes: El bon Samarità, Déu, el centre de tot que ha vingut a guarir-nos. En segon lloc, el ferit, nosaltres, que tot i ser una mateixa església encara no estem units. i, en tercer lloc, la posada, que esdevé aquesta Església on tots som una gran família i ens hem de cuidar els uns als altres.