«Los 120 obispos de la diócesis de Barcelona»

El Dr. Josep M. Martí Bonet publica el seu darrer llibre amb l’objectiu d’agrupar tots els bisbes coneguts des de Pretextat fins a Omella

El Dr. Josep M. Martí Bonet, director de l’Arxiu Diocesà de Barcelona, ha publicat el seu darrer llibre «Los 120 obispos de la diócesis de Barcelona». La publicació compleix l’objectiu d’agrupar “en un episcopologi els 120 bisbes de Barcelona des de Pretextat -a. 347- fins al cardenal Omella -a.2020-” ha assegurat l’autor del llibre. El text també inclou un quadre esquemàtic i cronològic dels bisbes que han exercit ministeri així com l’elenc dels papes coetanis. “La figura del bisbe no es pot estudiar sol. L’essencial és tenir sempre present dos conceptes i realitats. La col·legialitat-sinodalitat i el ministeri petrí i el col·legi apostòlic-episcopal vinculat i presidit pel papa” ha explicat.

“No és casual que, sempre que ensenyem la catedral de Barcelona, diem que la catedral ve de càtedra, ja que des d’ella el bisbe es posa i ofereix als fidels de la diòcesi l’Evangeli i la doctrina cristiana” ha indicat el Dr. Martí Bonet.

Els bisbes de Catalunya

En el llibre també es presenta l’elenc de tots els bisbes catalans des de Sant Fructuós -a. 259- fins al Dr. Joan Planellas -a. 2019. Els bisbats que inclou aquest llibre són: Barcelona, Urgell, Tortosa, Tarragona, Solsona, Elna-Perpinyà, Vic, Girona, Lleida, Sant Feliu de Llobregat, Terrassa, Ègara i Empúries. També hi ha l’elenc del Papa (des de Sant Dionís a. 259, fins a Francesc a. 2020.

«Església petrina i sinodal»

Finalment, hi ha un capítol titulat «Església petrina i sinodal» segons el Dr. Martí Bonet el llibre finalitza així: “Ens agradaria molt que aquest llibre fes veure millor els aspectes històrics de la col·legialitat i de la sinodalitat que abraça no sols la clerecia, sinó el mateix laïcat: Homes i dones, poble de Déu, Assemblea Santa, Poble Sacerdotal, Poble de Déu! El Nostre Poble!”. Un llibre que ja preveu un segon volum on s’explicarà quin és l’escrit més significatiu de cadascun dels bisbes de Barcelona.