L’Hospitalitat de la Mare de Déu de Lourdes de Barcelona, Sant Feliu de Llobregat i Terrassa ha iniciat aquest dijous 25 de juny el 176è pelegrinatge al Santuari de Lourdes, que s’allargarà fins al 29 de juny i aplega 570 participants entre pelegrins, malalts, joves, hospitalaris i preveres.
Enguany hi participen 123 persones malaltes, 223 hospitalaris, 200 joves i 24 sacerdots, en un pelegrinatge presidit pel bisbe auxiliar Mn. David Abadias. Des de l’Hospitalitat es destaca la voluntat de consolidar la participació després del procés de recuperació dels darrers anys, especialment pel que fa a malalts i voluntaris.
Un pelegrinatge centrat en l’Anunciació i l’acollida
El pelegrinatge s’inscriu en el nou itinerari espiritual proposat pel Santuari de Lourdes, que aquest 2026 convida a aprofundir en el misteri de l’Anunciació (Lc 1,28): «Alegra’t, plena de gràcia, el Senyor és amb tu». Aquest primer any del trienni posa l’accent en l’acollida, l’escolta i el “sí” de Maria com a experiència transformadora de la fe.
En aquest context, el president de l’Hospitalitat, Jaume Esteve Carbonell, subratlla que «durant els pròxims tres anys el santuari de Lourdes ens convida a emprendre un pelegrinatge com a camí fins al cor mateix de l’experiència de la Verge Maria», avançant «pas a pas, guiats per l’Evangeli de Lluc».
El 2027 es dedicarà a la Visitació i el 2028 al Magníficat, completant el recorregut espiritual proposat pel Santuari.
Moments centrals del pelegrinatge
Al llarg d’aquests dies, els participants viuran els principals actes de Lourdes: la missa a la Gruta, la processó mariana de les torxes, el Via Crucis, la celebració del perdó i la missa internacional a la Basílica de Sant Pius X.
També destaquen moments especialment significatius per als malalts, com el pas per la Gruta de Massabielle, la unció dels malalts i l’experiència del bany a les piscines del santuari, així com espais de pregària comunitària i adoració.
Inspiració del Sant Pare i dimensió eclesial
Segons el president de l’Hospitalitat, les paraules i el testimoni del Sant Pare en les seves visites a Montserrat i Barcelona han estat una «font d’inspiració per al pelegrinatge» d’enguany, aportant «una llum renovada a l’experiència de la fe» i reforçant l’atenció als més febles.
En aquest sentit, el pelegrinatge vol viure’s en comunió amb tota l’Església, «com una experiència de fe compartida que posa al centre la persona malalta i el servei gratuït de l’hospitalari», explica Jaume Esteve.
Acollir, escoltar i servir
L’Hospitalitat resumeix l’esperit del pelegrinatge en tres verbs: acollir, escoltar i servir. Tal com exposa el president de l’Hospitalitat «expressen la seva missió al servei dels malalts i del conjunt dels pelegrins». «Aquest esperit, nascut a l’entorn de la Gruta de Lourdes el 1858, continua sent avui el nucli de l’experiència espiritual i comunitària», afegeix.
El pelegrinatge finalitzarà el 29 de juny amb el retorn dels participants a Catalunya, després d’uns dies que, volen ser un signe de comunió, esperança i servei viscut des de la fe.