L’Abat Oliba defensa la necessitat d’incorporar la cultura de la pau a l’escola

La directora de la Càtedra UNESO en Pau, Solidaritat i Diàleg Intercultural de l'Abat Oliba CEU creu que seria un gran pas tenir mestres formats en Drets Humans

Aquest 30 de gener, se celebra el Dia escolar de la Pau i la No-Violència. En aquest context, la directora de la Càtedra UNESCO en Pau, Solidaritat i Diàleg Intercultural de la Universitat Abat Oliba CEUCarmen Parra, recorda que, quan es parla de Pau a l’escola, cal referir-se a un concepte de «Pau positiva». 

Això significa que la Pau no ha d’identificar-se amb la simple absència de conflicte, sinó que implica una gran quantitat d’àmbits, com l’Educació, el Treball o la Salut. En definitiva, «parlem de la defensa dels Drets Humans». Per això, la promoció de la Pau en l’àmbit escolar ha de fer-se des d’un enfocament “transversal i multidisciplinari”. Com apunta Parra, «la Pau no pot ser una assignatura, sinó quelcom que s’incorpori a cada matèria». 

Un pas fonamental per aconseguir aquesta transversalitat, seria comptar amb mestres formats en els Drets Humans i en com aquests drets es veuen implicats en les diferents matèries. «Les universitats, en els seus graus d’Educació, haurien d’explicar això. Necessitem mestres capaços d’abordar les seves assignatures des de l’òptima de la cultura de Pau”. 

En una matèria aparentment tan neutra com les matemàtiques «també podem trobar cultura de la Pau», observa Parra, que posa com a exemple la determinació dels algorismes, tan importants actualment per a la distribució i assignació de recursos. 

Binomi inseparable 

D’altra banda, cal no perdre de vista que «Educació i Pau positiva formen un binomi inseparable», afirma la directora de la Càtedra UNESCO de la UAO CEU. I és que la Pau positiva es fonamenta en persones formades en el concepte de Democràcia, el respecte als Drets Humans, el pensament crític o l’acceptació de la multiculturalitat, enumera. 

Al mateix temps, l’accés a l’Educació és en si mateix, una part clau d’aquest concepte d’integral de Pau. «L’Educació és el que et permet evolucionar, canviar d’estatus». Si l’activitat de la persona es redueix a un treball de supervivència, «queda anul·lada, convertida en un mer instrument». 

Respecte al Dret a la Pau, que forma part de l’anomenada tercera generació, Parra creu que cal «convèncer a les noves generacions que aquest dret forma part d’ells». Igual que han sabut mobilitzar-se per la qüestió mediambiental, han de conscienciar-se que “«el Dret a la Pau és una cosa per la qual han de lluitar i que ningú els portarà des de fora».

 

Font: Universitat Abat Oliba CEU

T'ha agradat aquest contingut? Subscriu-te al nostre butlletí electrònic. Cada setmana, l'actualitat de l'Església diocesana al teu correu.

T'interessarà ...