La Vinya celebra 25 anys sembrant solidaritat i transformació social a Bellvitge i Gornal 

De cara el futur es vol «aprofundir m'es en la vinculació amb els barris de Bellvitge i Gornal, sent més presents i oberts a les seves necessitats, i enfortint el treball en comunitat»

05 Nov, 2024
Església de Barcelona

La Fundació La Vinya, un projecte social que ha estat un referent a l’Hospitalet de Llobregat, ha celebrat recentment ets seus 25 anys d’història. En aquest temps, ha estat testimoni de molts canvis, però sempre amb la mateixa missió: acollir, atendre i acompanyar persones de Bellvitge-Gornal, especialment aquelles més vulnerables, oferint-los una vida digna i una oportunitat de transformar la seva realitat social. 

Un projecte comú des dels inicis

La història de La Vinya comença en un context de col·laboració interparroquial. La llavor es va sembrar en unes trobades entre les Missioneres del Cor de Maria, les Teresianes d’ Enric d’Ossó, les Religioses de l’Infant Jesús i capellans de les parròquies de Bellvitge i Gornal. Allà es va gestar la idea de crear una entitat civil amb diversos projectes socials de les tres parròquies Sant Joan Evangelista, Mare de Déu de Bellvitge i Santa Maria del Gornal. Segons la directora actual de la Fundació, María Labernia Pruñonosa, la creació de La Vinya va ser «una manera de donar continuïtat i més visibilitat a les activitats socials i d’acollida que s’estaven duent a terme en aquestes parròquies». Així, La Vinya naixia amb l’objectiu de ser una entitat inclusiva, oberta a tothom, independentment de les seves creences, que pogués obtenir els recursos necessaris per portar a terme els seus projectes socials. 

Amb els anys, la missió de la Fundació ha evolucionat. Actualment, segons Labernia, La Vinya se segueix enfocant en l’acollida i l’atenció a infants, joves i adults, amb una especial dedicació a les persones més vulnerables, i vetlla per «acollir, atendre i acompanyar en el camí cap a una vida lliure i digna». Així mateix, La Vinya impulsa accions educatives i solidàries, treballant per transformar la realitat social dels barris de Bellvitge i Gornal, amb l’esperança d’un món més just. 

Reptes de futur

Per a la Fundació, aquest 25è aniversari ha estat un moment per fer una mirada enrere i agrair la feina feta, però també per reflexionar sobre els reptes de cara al futur. Tan Labernia com Kiko Segura, actual president del patronat, apunta a l’augment dels espais de participació i decisió com un dels principals objectiu dels propers anys. També, es vol «aprofundir en la vinculació amb els barris de Bellvitge i Gornal, sent més presents i oberts a les seves necessitats, i enfortint el treball conjunt amb la comunitat». A mes a més, aquests dos se sumen al repte de mantenir l’equilibri entre la «dimensió carismàtica de la Fundació», que va ser la inspiració del projecte, i la seva «consolidació institucional», que és necessària per garantir la sostenibilitat del projecte. 

Una celebració plena d’emoció 

«La jornada de celebració del 25è aniversari va ser un dia de fer Vinya, un dia de vides plenes».  «Un acte senzill però ple d’emoció». Així ho explica Labernia, segons la qual el sentiment entre els assistents era de «profund agraïment». Va ser l’ocasió ideal per reconèixer el treball de les persones que han fet possible aquest projecte. Per a la directora, va ser una jornada de «regal d’estima, entrega, complicitat, agraïment, dignitat, justícia, treball, servei i cohesió». 

El bisbe, en la seva intervenció, va destacar tres grans conceptes: «la terra, com el lloc on es genera vida, a través de l’esforç, les mans que la cuiden; el treball conjunt, com els sarments d’una Vinya que unida a Jesús dona Vida; la unió a Jesucrist, ens donarà la força i l’impuls per a continuar; i la senzillesa dels gestos de l’escolta, de cura des de l’amor. «Donant un fruit de llum i esperança a la comunitat», va dir. 

La Fundació avui 

Avui, la Fundació La Vinya compta amb 220 persones voluntàries, 13 persones contractades i molts altres col·laboradors, com donants i socis. Unes xifres que reflecteixen la solidesa i el compromís d’una entitat que, a través de l’acció social i educativa, ha creat una xarxa de suport i solidaritat en un dels barris més desafavorits de l’Hospitalet. 

En el camí cap al futur, La Vinya continua sent una referència de compromís social, amb una mirada optimista però realista sobre els reptes que comporta una societat en constant canvi. La seva tasca no es deté, i els propers anys, segons la directora, «seran clau per continuar creant comunitat, sent un lloc de trobada i de transformació per aquells que més ho necessiten». 

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Pels seus fruits els coneixereu.

(Mt 7,15-20)