Fotografia: Catedral de Barcelona
Més de 1.600 fidels han participat aquest diumenge en la solemne celebració del Corpus Christi al Pla de la Seu. La missa ha estat presidida pel degà de la Catedral de Barcelona, Mn. Santiago Bueno, mentre l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, i els bisbes auxiliars es trobaven a Madrid per rebre el Sant Pare en el marc de la seva visita a Espanya. La celebració s’ha unit espiritualment a aquest esdeveniment sota el lema compartit «Alça la Mirada».
Entre les autoritats presents hi havia el director general d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya, Ramon Bassas; el tinent d’alcaldia de Prevenció, Seguretat, Convivència i Règim Interior de l’Ajuntament de Barcelona, Albert Batlle, i la delegada diocesana de l’Arquebisbat de Barcelona, Margarida Bofarull, entre d’altres representants institucionals i eclesials.
Un mateix gest que uneix vint segles de cristianisme
En la seva homilia, Mn. Santiago Bueno va convidar els fidels a imaginar les primeres comunitats cristianes reunides després de la resurrecció de Jesucrist. A través d’una evocació plena de simbolisme, el degà va descriure els deixebles reunits per pregar, recordar les paraules del Mestre i compartir els records viscuts al seu costat.
«Després uns i altres prenen la paraula recordant moments i paraules de Jesús», va explicar, convidant els assistents a contemplar aquella escena «a través d’un mirall màgic». Partint d’aquesta imatge, Mn. Bueno va subratllar la continuïtat de la fe cristiana al llarg dels segles. «Malgrat el temps i els canvis que han passat, continuem fent el mateix», va afirmar, tot convidant a imaginar els apòstols observant una celebració eucarística actual i descobrint que, dos mil anys després, els cristians continuen reunint-se fidelment entorn de l’Eucaristia.
El degà va recordar també l’antiga tradició del Corpus a Barcelona i el paper destacat de la Catedral, una de les primeres d’Europa a celebrar aquesta solemnitat. En aquest sentit, va destacar que els fidels no només tenen el do de rebre el Cos de Crist en la comunió, sinó també de venerar-lo i adorar-lo públicament durant la processó. «La veneració de la processó ens permet adorar-lo més enllà de la comunió», va assenyalar.
Eucaristia i caritat, dues dimensions inseparables
En la part final de la seva predicació, Mn. Bueno va recordar que la solemnitat del Corpus Christi és també el Dia de la Caritat. Per això, va exhortar els fidels a deixar-se transformar per l’amor que brolla de l’Eucaristia i a fer-se propers als qui més pateixen. «Demanem que el Senyor ens faci sensibles davant dels pobres, dels malalts, dels abandonats i de tots aquells que han hagut de migrar», va afirmar.
«Amb l’Eucaristia ens unim a Jesucrist i, amb aquesta unió, ens convertim en caritat cap als nostres germans», va concloure.
La tradicional processó pels carrers de Barcelona
Acabada la celebració eucarística, va tenir lloc la tradicional processó de Corpus pels carrers del centre històric de Barcelona. El Santíssim Sagrament va ser portat en la custòdia gòtica del segle XIV, situada sobre el tron del rei Martí l’Humà.
El Cos de Portants del Sant Crist va transportar la custòdia sobre unes andes, sota el tàlem també portat a pes, mentre el seguici religiós i popular acompanyava el recorregut pels carrers i places de la ciutat.
La processó va passar per la plaça Nova, el carrer dels Arcs, el carrer de Cucurulla, la plaça de la Cucurulla, el carrer del Pi, la plaça de Sant Josep Oriol, la plaça del Pi, el carrer del Cardenal Casañas, la Rambla, el carrer de Ferran, la plaça de Sant Jaume i el carrer del Bisbe. Com és tradició en els darrers anys, el seguici va fer una aturada de pregària als altars instal·lats a les esglésies del Pi i de Sant Jaume.
A la tornada, el bestiari festiu i popular que havia encapçalat el recorregut va retre homenatge al pas de la custòdia. Els Falcons de Barcelona van alçar una figura en honor al Santíssim, mentre que un dels moments més emblemàtics de la jornada va ser el ball de l’Àliga de la Ciutat i dels Gegants de la Ciutat davant la custòdia.
La benedicció solemne amb el Santíssim i el cant del Virolai per part de tots els fidels van posar el punt final a una celebració que, un any més, ha unit fe, tradició i cultura al cor de Barcelona.