Francesc: «Resem per a la unitat de l’Església a Àfrica»

Francesc agraeix a les monges, els sacerdots, els laics i els missioners la seva labor a favor del diàleg i la reconciliació entre els diversos sectors de la societat africana

La Xarxa Mundial d’Oració del Papa presenta El Vídeo del Papa” del mes de maig, en el qual el Sant Pare es dirigeix a tots els catòlics perquè busquin i trobin una mirada d’esperança en el continent africà. D’altra banda, vol destacar la profunda labor de l’Església, que gràcies a la seva capil·laritat aconsegueix arribar als llocs més distants. Llocs on ni els estats ni les organitzacions no governamentals aconsegueixen sovint arribar. D’aquesta manera, Francesc agraeix a les monges, els sacerdots, els laics i els missioners la seva labor a favor del diàleg i la reconciliació d’Àfrica.

Oració per África

Como ja van assenyalar els Bisbes africans, i tal com es recull en l’Exhortació Apostòlica Evangelii Gaudium: moltes vegades es vol convertir als països d’Àfrica en simples “peces d’un mecanisme i d’un engranatge gegantesc”. Això succeeix sovint amb els mitjans de comunicació social. Aquests estan dirigits majorment per organitzacions en l’hemisferi Nord, “no sempre tenen en la deguda consideració les prioritats i els problemes propis d’aquests països, ni respecten la seva fisonomia cultural”.

Un 17.6% dels catòlics del planeta

África agrupa el 17.6% dels catòlics de tot el planeta, segons dades recollides per l‘Anuari Pontifici del 2018. L’Església catòlica africana es caracteritza per ser molt dinàmica. Així, el nombre de catòlics ha augmentat de poc més de 185 milions en 2010 a més de 228 milions en 2016. En resum, suposa una variació relativa del 23.2%.

La República Democràtica del Congo es confirma com el primer país per nombre de catòlics batejats, amb més de 44 milions, seguida per Nigèria amb 28 milions. També, Uganda, Tanzània i Kenya registren xifres respectables i en augment. De fet, les circumscripcions eclesiàstiques han augmentat en un 3% a Àfrica. En total, es revela com el continent amb major dinamisme en la demanda de serveis pastorals. Dels 15 països en els quals hi ha hagut un major augment en el percentatge de batejats, 4 d’ells es troben en el continent africà (República Democràtica del Congo, Nigèria, Uganda i Angola).

La unitat en la diversitat

En paraules de Francesc: “Les divisions ètniques, lingüístiques i tribals d’Àfrica poden superar-se promovent la unitat en la diversitat”.

El Sant Pare ens demana que resem en aquest mes de maig, especialment dedicat a Maria. Explica “perquè, a través del compromís dels seus membres, l’Església a Àfrica sigui un ferment d’unitat entre tots els pobles. A més a més, afegeix que sigui “un signe d’esperança per a aquest continent”.

Per part seva, el Pare Frédéric Fornos SJ, com a director de la Xarxa Mundial d’Oració del Papa (que inclou el Moviment Eucarístic Juvenil), subratlla que “perquè l’Església a Àfrica sigui un ferment d’unitat entre tots els pobles, la comunitat cristiana hauria de viure més aquesta unitat en la diversitat, segons el desig del Senyor Jesucrist: ‘que tots siguin un’ (Juan 17, 21)”. És el que diu Francesc a Evangelii Gaudium, la “Alegria de l’Evangeli”.

Així, especifica que “Els signes de divisió entre els cristians en països que ja estan destrossats per la violència agreguen més motius de conflicte per part dels qui hauríem de ser un atractiu ferment de pau”. Hi ha urgència en la cerca de camins d’unitat donada la gravetat de la divisió entre cristians en el món, i particularment a Àfrica. L’obstinació per la unitat entre cristians ajudarà l’Església a Àfrica, a ser sal i llum per al seu continent, un signe d’esperança per als pobles. Resem i agraïm amb el Papa a les monges, els sacerdots, els laics i missioners per “la seva labor a favor del diàleg i la reconciliació entre els diversos sectors de la societat africana”.

Font: Xarxa Mundial d’Oració del Papa