Els laics preparen la Pentecosta en una jornada participativa i plural

El cardenal Joan Josep Omella s'uneix a la trobada agraint l'acció de les diferents entitats que treballen en la línia del Sínode

23 Maig, 2023
Església de Barcelona

Fotografies: Ramon Ripoll

El Monestir de Sant Pau del Camp ha acollit aquesta darrera quinzena de maig una trobada amb el laïcat per a preparar la Pentecosta. Més de cent cinquanta persones van assistir-hi convocats per la Delegació per a la Formació i Acompanyament del Laïcat, sota el lema “Anunciem el que som i el que vivim”. Amb aquesta consigna s’introduïa així la crida a viure el Primer Anunci, seguint el primer dels pilars del Congreso de Laicos.

A l’inici, tots es van concentrar a dintre del recinte, a la part exterior, just davant la porta del temple on se’ls va presentar les línies que van dinamitzar la jornada. La delegada, Anna Almuni va exposar que la jornada, era “una oportunitat per acostar-nos en clima de pregària i festa”, en aquest temps previ a la Pentecosta, la festa del Laïcat.

Presentació de la Jornada

El programa del dia es va dissenyar al voltant de: la sinodalitat, el discerniment, diàleg amb la increença: anunci de Jesucrist. Tal com va explica la delegada, tots tres, «eixos que marquen la vida de l’Església universal i de la nostra Església diocesana». «Hem volgut celebrar l’anunci en un moment en què l’Església tan mundial com diocesana està immersa en la sinodalitat, el discerniment i el diàleg amb aquest primer anunci. Perquè totes tres no van per separat sinó que depenen una de l’altre», va exposar.

Després que Almuni expliqués breument el tema del Primer Anunci, el responsable de la fase diocesana de la consulta del Sínode de Bisbes a Barcelona, Mn. Enric Termes, va exposar la importància d’aprofundir en el treball Sinodal. Per la seva banda, Eduard Sala, cap d’Acció Social de Càritas Barcelona va dibuixar unes idees bàsiques sobre el discerniment.

Tot seguit, dividits en dos grups, es va treballar, d’una banda, l’escolta del primer anunci. Un moment col·lectiu per intercanviar punts de vista i a càrrec de quatre moderadors. En aquesta activitat es va preparar les pregàries per al moment de la missa. L’altre grup es va ubicar al claustre, enmig del silenci, per interioritzar discerniment. Va ser un moment, també, perquè els assistents fessin la seva aportació personal, algunes de les quals es van llegir a l’acció de gràcies de l’Eucaristia.

Eucaristia

L’arquebisbe de Barcelona, el Cardenal Joan Josep Omella va ser l’encarregat de presidir la celebració que es va fer conjuntament amb els feligresos de la parròquia. Concelebrant, destacava Mn. Termes i l’arxiprest de la zona, Mn. Pere Carulla.

Prèviament, es va fer la invocació a l’Esperit Sant amb Cants. Animant l’eucaristia va cantar Cor Nou i l’organista Verenice García va acompanyar amb diferents peces d’orgue. La celebració va destacar per la participació de tots. Precisament, en aquest sentit en el moment de l’homilia, el cardenal Joan Josep Omella va subratllar la referència a la «comunió, participació i missió». «Junts caminem, per anunciar, per la missió que és l’Evangeli seguint aquesta invitació que ens demana el Sínode».

Tots aixoplugats sota una “tenda”

La Jornada va finalitzar amb una activitat que va comptar amb la participació de tots. Fins i tot, amb alguns dels feligresos de la parròquia que es van unir motivats per l’alegria que s’hi respirava.

Com a signe de sinodalitat, tots es van aixoplugar sota una carpa instal·lada a l’exterior i d’altres més petites, seguint el text que diu:

«Eixample la teva tenda, que estenguin els teus envelats. No ho impedeixis. Allarga les cordes i reforça les estaques,perquè creixeràs a dreta i esquerra; els teus fills heretaran altres nacions i repoblaran ciutats abandonades». (Isaïes 54, 2-3).

Una vegada més, el Cardenal va agrair la implicació de tots en fer possibles actes com aquest, que uneixen diferents secretariats de la Delegació de Formació i Acompanyament al Laicat. «Tots som necessaris, som molts i molt diverses les accions pastorals que fem entre tots i entre tots creem pluralisme pastoral que fa possible l’Església».

La delegada, Anna Almuni va destacar el missatge positiu de l’arquebisbe, per la feina feta i la que s’està fent. «Ens convida i motiva a ser valents i anar a anunciar». «Veiem que hi ha laics molt involucrats i amb moltes ganes de fer església i com, a poc a poc, es van fidelitzant no tant a la delegació, sinó a la vida diocesana». «Mostra que anem en bon camí i ens dóna força per continuar treballant».

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

S’ha de dir Joan.

(Lc 1,57-66.80)