Els bisbes espanyols manifesten el dolor pel dany causat per alguns membres de l’Església amb els abusos sexuals

122 Reunió de l'Assemblea Plenària extraordinària de la Conferència Episcopal Espanyola

31 Oct, 2023
Església de Barcelona

Imatge: Conferència Episcopal Espanyola

Els bisbes espanyols han celebrat el dilluns, 30 d’octubre, una Assemblea Plenària extraordinària de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE). Els bisbes han participat tant presencial, a la seu de la CEE, com de manera online. Aquesta trobada, que va començar a les 16.30 hores, ha estat presidida presencialment pel cardenal Juan José Omella, arquebisbe de Barcelona. A la reunió hi han participat 88 bisbes, 31 bisbes de manera presencial i 57 per videoconferència. També hi han assistit el president de la CONFER, Jesús Díaz Sariego, el secretari general Jesús Miguel Zamora i la secretària general adjunta, Silvia Rozas.

Aquesta Assemblea, centrada en la qüestió dels abusos sexuals comesos per membres de l’Església, ha tingut dos punts en l’ordre del dia: l’estudi i la valoració de l’informe presentat pel Defensor del Poble el 27 d’octubre passat, així com l’estudi de la sol·licitud del Despatx Cremades & Calvo Sotelo per ampliar el termini de lliurament dels treballs que realitza per encàrrec de la Conferència Episcopal Espanyola.

En analitzar aquesta qüestió, els bisbes presents han manifestat el dolor pel dany causat per alguns membres de l’Església amb els abusos sexuals i reiteren la petició de perdó a les víctimes.

Així mateix, han manifestat el desig de treballar conjuntament en la reparació integral de les víctimes i aprofundir en els camins per a la protecció, l’acompanyament i la prevenció dels abusos.

Fan mal els abusos comesos a l’Església. Sorprèn també l’extrapolació que es fa de les dades obtingudes en una enquesta adjunta a l’informe. No corresponen a la veritat ni representen el conjunt de sacerdots i religiosos que treballen lleialment i amb entrega de la seva vida al servei del Regne.

Sobre l’informe del Defensor del Poble

Els bisbes han valorat l’informe del Defensor del Poble, que va ser convidat a assistir a aquesta reunió de l’episcopat espanyol, però va declinar participar-hi per motius personals. En aquest sentit han realitzat una primera aproximació al seu treball valorant, de manera especial, el testimoniatge recollit de les víctimes, cosa que permet situar les víctimes al centre. També s’han considerat valuoses les recomanacions proposades en aquest informe.

Partint d’aquesta realitat, l’Assemblea Plenària s’uneix a la petició del Defensor del Poble que urgeix l’Estat a posar en marxa les recomanacions que l’informe realitza a les diferents institucions, per assumir la seva responsabilitat en la tasca conjunta de posar fi a aquesta xacra que afecta tota la societat, com assenyala el mateix informe. Deixar de tenir en compte la magnitud del problema i la seva dimensió majoritàriament extraeclesial suposa no afrontar les causes del problema i perpetuar-lo en el temps. A més, posar el focus exclusivament en la reparació de les víctimes de l’Església, discriminaria la majoria de les víctimes, que convertiria en víctimes de segona.

Sobre l’auditoria encarregada al despatx Cremades & Calvo-Sotelo

En relación a la auditoría encargada al despacho Cremades & Calvo-Sotelo, los obispos han escuchado la solicitud y la motivación para la ampliación del plazo de su auditoría, que ha presentado el presidente del Despacho, Javier Cremades. La Asamblea Plenaria ha decidido posponer a la próxima Asamblea de noviembre la decisión sobre la encomienda realizada al despacho Cremades&Calvo Sotelo en el mes de febrero de 2022.

Pel que fa a l’auditoria encarregada al despatx Cremades & Calvo-Sotelo, els bisbes han escoltat la sol·licitud i la motivació per a l’ampliació del termini de la seva auditoria, que ha presentat el president del Despatx, Javier Cremades. L’Assemblea Plenària ha decidit posposar a la propera Assemblea de novembre la decisió sobre la comanda realitzada al despatx Cremades & Calvo Sotelo el mes de febrer de 2022.

Posada en marxa de les recomenacions rebudes

Pel que fa a les recomanacions proposades per l’informe del Defensor del Poble, els bisbes de l’Assemblea Plenària han constatat que, en bona mesura, són convergents amb altres propostes treballades a la CEE des de ja fa algun temps.

Els bisbes han decidit encarregar al Servei de Protecció de Menors de la CEE l’itinerari de l’aplicació de les recomanacions del Defensor del Poble, en relació amb les vies de reparació, prevenció i formació. Aquest itinerari serà ja implementat a la propera Assemblea Plenària de novembre.

Un problema que va més enllà de l’Església

Al costat de la responsabilitat de l´Església en la qüestió dels abusos, per la qual membres d´aquesta Assemblea Plenària han demanat perdó, l´estudi del Defensor del Poble presenta una visió general del problema que va més enllà de l´Església: els abusos sexuals a menors són un problema social a què totes les institucions públiques i privades té el deure de donar resposta.

De totes maneres, un sol cas d’abusos és intolerable. L’Església catòlica a Espanya porta anys treballant en posar fi a aquesta xacra i continuarà treballant en la mateixa línia, incorporant al seu esforç diari aquestes recomanacions. L’Església vol contribuir a eradicar els abusos sexuals a la infància no només a l’Església sinó a tota la societat i posa al servei de la seva trista experiència per fer-ho, amb esperit de col·laboració.

Altres informacions

En relació amb altres informacions, Mons. Joan Enric Vives ha informat els membres de la Plenària de la invitació cursada pel Dicasteri per al Clergat als membres de l’Assemblea Plenària per a una reunió de tots els membres de la Conferència Episcopal a Roma, el proper 28 de novembre. En aquesta reunió s’abordaran les conclusions del treball realitzat pels bisbes que van fer la visita als Seminaris d’Espanya, al començament d’aquest any.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Pels seus fruits els coneixereu.

(Mt 7,15-20)