El Tren Missioner arriba a Montserrat en la jornada del Domund 2024

Una jornada de reflexió, convivència i compromís per fomentar l'esperit missioner en famílies, infants i joves

21 Oct, 2024
Església de Barcelona

La segona edició a Catalunya de la Trobada del Tren Missioner es va celebrar el 19 d’octubre de 2024 a Montserrat, organitzada per Cristians Sense Fronteres i el conjunt de Delegacions i Secretariats de Missions, amb la col·laboració de les Obres Missionals Pontifícies de les diòcesis de Catalunya, el suport dels bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense i la Comunitat Benedictina del Santuari de Montserrat.

L’objectiu principal de l’esdeveniment va ser promoure l’animació missionera i conscienciar sobre la responsabilitat de tots els batejats com a missioners, especialment en el marc de la celebració del Domund (Diumenge Mundial de les Missions).

En aquesta edició, hi van participar un total de 503 persones, incloent infants, joves i famílies procedents de parròquies, escoles i institucions religioses de les diòcesis amb seu a Catalunya.

Participants destacats

Durant la trobada, van presidir i participar l’Arquebisbe de Tarragona, Mons. Joan Planellas, el Bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. David Abadias, i el Bisbe Coadjutor de l’Urgell, Mons. Josep-Lluís Serrano.

La benvinguda a Montserrat va ser a càrrec del P. Joan Maria Mayol, Rector del Santuari, qui va dirigir unes paraules d’agraïment a tots els participants per triar Montserrat com a lloc d’acollida i celebració.

Acollida, animació i convivència

L’esdeveniment va començar amb l’arribada dels grups a l’estació de Monistrol, seguida de la pujada en tren cremallera fins a Montserrat. Això va simbolitzar la sortida de les comunitats de procedència cap a un lloc de trobada, amb l’objectiu de conèixer l’altre, germà en la fe, i donar testimoni del compromís missioner.

La jornada va incloure moments de cants i animació, amb el grup de música cristiana Praiselord, així com espais per a la reflexió, la celebració de l’eucaristia, temps lliure, i va culminar amb la festa de l’enviament.

Espai per a la reflexió i treball en grups

Durant l’esdeveniment, els participants es van dividir en grups per reflexionar sobre la realitat i la tasca pastoral dels missioners arreu dels cinc continents, en els anomenats Territoris de Missió. Els grups van debatre sobre qui són els missioners, quins són els continents amb més presència missionera, les dificultats que afronten i com poden superar-les.

A més, es va reflexionar sobre el paper de cada cristià en el suport als missioners i es va animar els participants a sortir de la seva zona de confort i estar disponibles per ser enviats per l’Esperit com a missioners en la seva vida diària. Els compromisos concrets identificats pels participants van ser escrits en cors de paper i dipositats en una cistella que es va presentar durant l’eucaristia.

Celebració de l’Eucaristia

A l’interior del Santuari, el Pare Abat de Montserrat, Manel Gasch, va dirigir unes paraules als participants, recordant-los que enguany Montserrat celebra el Mil·lenari, sent el Tren Missioner un dels molts actes que formen part d’aquesta celebració. Mil anys donant testimoni de fe i vida cristiana, com fan els missioners arreu del món.

L’eucaristia, presidida per Mons. David Abadias, va subratllar la importància del Domund i el paper dels missioners en la difusió de l’Evangeli. Es va destacar que més de 10.000 missioners espanyols estan escampats pel món, dels quals 440 són catalans. La celebració va estar plena de signes visuals, com la presentació de banderes de països amb presència missionera, portades per infants, i una dinàmica amb globus durant l’homilia per reforçar el missatge del compromís missioner.

També es va recordar aquells que han donat la seva vida en el servei missioner.

Testimonis i compromís missioner

Es van presentar dos testimonis missioners: el de Carlos Rosas, seminarista del bisbat d’Urgell, que va passar un temps al Marroc, i el de María Ángeles Domínguez, de les Germanes Carmelites Tereses de Sant Josep, del bisbat de Tarragona, qui va ser missionera a Moçambic.

Festa de l’Enviament

La Festa de l’Enviament va ser l’últim acte de la trobada, amenitzada pel grup d’animació Bufanúvols, que va fer ballar i cantar als participants amb danses i cançons d’arreu del món. Mons. Joan Planelles va instar als més de 500 participants a comprometre’s a ser “petits-grans missioners” en els seus entorns propers, il·luminant la vida dels altres amb el seu testimoni.

Finalment, es va llegir el pregó missioner, amb el qual els assistents es van comprometre a viure com a cristians alegres, pregar pels missioners i compartir la fe en les seves comunitats. Per simbolitzar aquest compromís, es va lliurar una espelma a cada grup, juntament amb el text llegit.

L’esdeveniment va concloure amb una benedicció conjunta, recordant la missió compartida de portar l’amor de Déu a tots els racons del món.

Propera edició

Aquesta trobada té la intenció de celebrar-se cada dos anys, i la tercera edició tindrà lloc el 17 d’octubre de 2026.

Font i fotografies: Secretaritat Diocesà de Missions

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

La casa fonamentada sobre roca no es va ensorrar.

(Mt 7,21-29)