El lleure per combatre la pobresa
La Fundació Pere Tarrés valora els resultats de la recerca «Temps lleure educatiu i competències acadèmiques i d’ocupabilitat: resultats i bones pràctiques»

Comença el compte enrere per l’estiu. Uns mesos de vacances que suposen una quarta part de la vida dels alumnes escolaritzats. Molts infants poden gaudir d’una època plena d’oportunitats i d’aventures, de noves amistats i diversió. Per desgràcia, aquesta no és la realitat de tots els nens i nenes. Molts d’ells, provinents de famílies sense recursos socioeconòmics, no poden gaudir plenament del lleure de les vacances d’estiu.
Per això, la Fundació Pere Tarrés ha fet recerca on constata com el lleure millora les competències escolars i professionals dels infants i joves. També trenca el cercle de pobresa i la desigualtat. “El lleure és un accelerador de competències que ajuden a l’infant en el seu aprenentatge a l’escola i en el seu creixement com a persona”. Ha afirmat Josep Oriol Pujol i Humet, director general de la Fundació Pere Tarrés.
La pobresa infantil, un cercle pervers
La precarietat, temporalitat i parcialitat de les condicions laborals han fet que a Catalunya una de cada quatre persones estigui en risc de pobresa, més agreujat encara si aquestes persones tenen fills. Això també repercuteix en els infants. La dificultat de trobar feina porta al fet que l’infant, un cop adult reprodueixi aquest escenari de pobresa.
La pobresa infantil té una incidència negativa sobre les condicions educatives dels nens que la pateixen, repercutint en negatiu al seu rendiment acadèmic. És l’anomenat cercle pervers de la pobresa infantil. Una de les vies per trencar aquest cercle és la promoció d’una educació inclusiva que inclogui també a les entitats i activitats de lleure i d’acció socioeducativa.
El lleure, una sortida a la pobresa
Els resultats obtinguts en la recerca: «Temps lleure educatiu i competències acadèmiques i d’ocupabilitat: resultats i bones pràctiques»; mostren com el lleure millora les competències educatives i professionals dels participants, contribuint així a trencar el cercle de pobresa de molts infants i joves. Des de l’educació en el lleure es pot donar resposta a les necessitats socioeducatives dels infants en situació pobresa, especialment a través del treball que es fa en els centres oberts i socioeducatius.
El lleure i la millora de les competències acadèmiques
Les tres competències acadèmiques que mostren més percentatge de millora són la competència social i cívica, amb 48,4 punts d’increment, aprendre a aprendre, amb 36 punts d’increment, i l’esperit emprenedor, amb un augment de 22,5 punts. Així doncs, el pas per a una entitat de lleure educatiu fomenta la capacitat d’aprenentatge, el respecte per les normes socials i l’educació cívica i social. “De la competència social i cívica destaca la feina realitzada pels equips educatius de les entitats de lleure en relació a la igualtat de gènere, el respecte cap als altres i a la diversitat cultural” ha afirmat Txus Morata, una de les autores de l’estudi i professora de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés – URL.
El lleure i la millora de les competències professionals
En l’àmbit de competències professionals, les tres que obtenen una millora més significativa després del pas per entitats de temps de lleure són el treball en equip, amb una millora de 38,4 punts, la flexibilitat, amb una millora de 37,2 punts, i la presa de decisions i resolució de problemes, amb 26,4 punts de millora.
El lleure, una mesura preventiva
“Un dels valors més importants dels casals d’estiu és la igualtat d’oportunitats” ha explicat Antònia Cortina, directora de l’Escola Vedruna-Àngels. «No atendre als infants en situació de vulnerabilitat social i a les seves famílies tindrà costos sanitaris, educatius, es necessitaran més prestacions socials per atur, ajudes socials i despeses en el sistema judicial. Com més gran sigui la desigualtat, major serà la transmissió intergeneracional de la pobresa». Així ho anticipen a la Fundació Pere Tarrés. Per tant, una bona mesura preventiva de l’exclusió és contribuir a trencar el cercle pervers de la pobresa, establint una estratègia d’equitat per compensar les condicions de l’educació. Per això, una de les solucions és el lleure. “Es tracta d’una educació integral i complementària a l’escolar, que genera igualtat d’oportunitats socials i educatives”, ha destacat Albert Riu, secretari tècnic de la Xarxa de Centres Socioeducatius de la Fundació Pere Tarrés
Campanya social «Cap infant sense colònies»
La Fundació Pere Tarrés torna a iniciar la campanya “Cap infant sense colònies”. Amb la intenció revertir la situació de moltes famílies que no permet que els seus infants tinguin activitats de lleure, la Fundació Pere Tarrés pretén enguany “becar un 11% més d’infants per arribar a 4.500 nens i nenes”. Així ho ha explicat Albert Riu. Entre 2010 i 2018 va haver-hi un increment del 343% dels infants becats. També en els darrers 9 estius, 25.881 nens i nenes han estat becats a l’estiu per la Fundació Pere Tarrés. Una iniciativa perquè els nens més vulnerables pugui gaudir d’un estiu ple d’aprenentatge i aventures.