El dia dels periodistes

Els mitjans de comunicació celebren el dia de Sant Francesc de Sales amb una missa en sufragi per les ànimes dels periodistes difunts l'any 2019

El 24 de gener és un dia marcat a l’agenda dels periodistes. Se celebra Sant Francesc de Sales, el patró de les persones que comuniquen, que expliquen la realitat. Així, com cada any la parròquia del sant ha aplegat la tradicional celebració entre l’Església i la premsa. Allà s’ha celebrat una missa dedicada als periodistes i organitzada pel Col·legi de Periodistes a Catalunya i l’Arquebisbat de Barcelona.

L’Arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella va ser l’encarregat de presidir la celebració on, també, van assistir familiars i amics dels periodistes difunts així com feligresos de la parròquia, solidaritzats amb aquest gremi. Un dia en sufragi per les ànimes dels difunts que ens han deixat l’any 2019. «Els sants han estat posats dins l’Església per ser intercessors i testimonis. Tal com deia sant Francesc de Sales, el camí de la santedat és fàcil, cadascú s’ha de fer responsable del seu ofici i la seva funció» ha assegurat el cardenal durant l’homilia. «Hem d’aprendre del sant per avançar en aquest camí. Hem d’estimar i ser pont de comunió, no de guerra».

Els quatre pecats del periodisme actual

El cardenal Omella també va parlar dels quatre pecats amb els quals, segons el papa Francesc ha de lluitar el periodisme en l’actualitat: «El primer és la desinformació; informar malament o informar només la meitat. En segon lloc, la calumnia; allà les televisions tenen tant poder que poden calumniar amb impunitat. Per això, hem de ser rigorosos i anar a la font. En tercer lloc la difamació; tothom té dret a la redempció i a vegades els mitjans reobren les ferides del passat. Per últim, l’atracció pels escàndols. Hem de ser rigorosos per poder copiar a Déu que estima la veritat».

Finalment, l’arquebisbe de Barcelona ha demanat als periodistes presents a la missa de Sant Francesc de Sales interposar les bones notícies davant les dolentes. «Proclamem les bones coses del món en comptes de publicar el més dolent, així avançarem pel camí de la bondat –Bonum-, la veritat –Verum-, i la bellesa –Pulcrum-, tal com Déu ens ha mostrat».

Sant Francesc de Sales

Francesc (1567-1612) fou essencialment un «pastor amb olor d’ovella» que destacà pel seu humanisme religiós, afirmant, ja en aquell temps, que «en qualsevol situació en què ens trobem, podem i hem d’aspirar a la vida perfecta» (Introducció a la vida devota). Nomenat bisbe de Ginebra (1603), hi introduí les reformes de Trento. Amb Joana de Chantal funda l’orde de la Visitació. És patró dels periodistes (1622) i Doctor de l’Església (1877).

Els col·legiats i col·legiades difunts el 2019

• ROSA SALVADÓ MASDEU
  • ISABEL-CLARA SIMÓ MONLLOR
  • JOSEP M. TARRASA ALOGUÍN
  • MATÍAS VILLAMUERA DE CASTRO
  • XAVIER ZARAGOZA OLIVÉ

També s’han volgut donar unes paraules de condol per David Caminada, el periodista assassinat el passat dimecres 22 de gener després d’haver estat apunyalat al centre de Barcelona.