Fotografia: Agustí Codinach
L’arquebisbe de Barcelona, cardenal Joan Josep Omella, ha presidit aquest dilluns la celebració de l’Eucaristia amb motiu de la festivitat de Sant Josep Oriol a la residència sacerdotal de la província eclesiàstica de Barcelona. Una jornada marcada pel llegat de Sant Josep Oriol i per l’agraïment i el reconeixement als preveres residents.
A la celebració van concelebrar el bisbe de Terrassa, Mons. Salvador Cristau, el bisbe de Sant Feliu de Llobregat, Mons. Xabier Gómez, i els bisbes auxiliars de Barcelona, Mons. Javier Vilanova i Pellisa i Mons. David Abadías.
Un llegat d’entrega i humilitat
En la seva homilia, el Cardenal va recordar la figura de Sant Josep Oriol com a «prevere humil i entregat, fill d’aquesta terra catalana». Va destacar la seva vida com «un reflex lluminós de l’amor de Déu envers els més pobres i necessitats». Tal com va dir «no va necessitar fer coses extraordinàries, sinó viure extraordinàriament allò ordinari».
Testimoni silenciís i fidel dels preveres grans
Dirigint-se especialment als sacerdots residents, el cardenal Omella va posar en relleu el valor de la fidelitat al llarg dels anys de ministeri, assegurant que «la veritable grandesa del sacerdot no es mesura pel reconeixement, sinó per la fidelitat: fidelitat en allò petit, en allò quotidià, en allò amagat». Així mateix, va assenyalar que aquesta etapa de la vida sacerdotal «no s’apaga sinó que es transfigura», com a temps «fecund des de la pregària i el testimoniatge».
En aquest context, va destacar la importància del testimoni silenciós dels preveres grans, afirmant que «la vostra sola presència ja és una predicació» i que la seva pregària perseverant «sosté l’Església més del que podem imaginar».
Tres actituds de Sant Josep Oriol
Prenent com a referència la vida de Sant Josep Oriol, el cardenal va proposar tres actituds per viure aquest temps amb sentit: la memòria agraïda, l’ofrena silenciosa i l’esperança. Així, va convidar els presents a «mirar la pròpia vida com a història de salvació», a «viure el lliurament en la quotidianitat» i a mantenir la confiança en la promesa de Déu.
«l’Església us contempla avui amb veneració i gratitud. Sou testimonis d’una fidelitat que no passa, signes vius de la presència del Bon Pastor al mig del poble». Amb aquest reconeixement cap als preveres presents Omella va expressar el seu reconeixement cap a ells, encomanant-los a la intercessió de Sant Josep Oriol.