Davant la xacra dels abusos sexuals: perdó, prevenció, acompanyament… i veritat

T'oferim algunes claus per acabar amb la confusió generada per alguns mitjans de comunicació que van extrapolar les xifres de l'enquesta inclosa a l'informe del Defensor del Poble

L’informe del Defensor del Poble sobre abusos sexuals en l’àmbit de l’Església, publicat el 27 d’octubre de 2023, ha recollit i acreditat 373 testimonis que fan referència a 487 víctimes al si de l’Església. Aquest informe incorpora, a més a més, les dades d’una enquesta sol·licitada a la consultora GAD3 sobre els abusos a Espanya. Es tracta d’una enquesta telefònica realitzada a 113.126 persones de les quals només 8.013 van accedir a contestar el qüestionari. L’informe del Defensor del Poble recull l’enquesta de GAD3, però en cap cas fa una extrapolació de les dades obtingudes a l’estudi demoscòpic, com si van fer alguns mitjans de comunicació que van arribar a afirmar que a Espanya hi havia 440.000 víctimes.

Els experts han destacat aquesta descomunal desproporció com un element que qüestiona la fiabilitat de l’enquesta i la representativitat de la mostra. Per tot això, tant el Defensor del Poble, Sr. Ángel Gabilondo, com el director de GAD3, Sr. Narciso Michavila, i diversos experts en la matèria, han sostingut que mai no es pot fer una extrapolació d’aquest tipus de dades estadístiques.

El passat 21 de novembre de 2023, el director de GAD3, Sr. Michavila, en una entrevista a COPE, va anar més enllà dient que l’extrapolació és un «deliri estadístic».

També us convidem a llegir el discurs de l’arquebisbe de Barcelona i president de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), el cardenal Joan Josep Omella, a la sessió inaugural de l’Assemblea Plenària de la CEE, que a l’apartat 5 es refereix al drama dels abusos. Qualsevol abús és gravíssim i l’Església no es cansarà de demanar perdó. Però altra cosa és la mentira i la difamació.

Des del 2016, l’Arxidiòcesi de Barcelona disposa d’un Servei d’Atenció a les Víctimes d’Abusos. Partint de la crida feta pel papa Benet, igual que moltes diòcesis d’arreu del món, ha dedicat persones, recursos i temps per detectar, corregir i reparar aquesta terrible xacra. Paral·lelament també l’Església ha anat establint i afinant uns protocols que permetin prevenir i evitar situacions d’abús en el futur.

Altres recursos relacionats:

• Recupereu el missatge dels bisbes de la Conferència Episcopal Espanyola al Poble de Déu. Fes clic aquí.
  • Consulteu el Suplement monogràfic sobre el Servei diocesà d’Atenció a Víctimes d’Abusos, distribuït juntament amb el Full dominical del 3 de desembre de 2023. Fes clic aquí.