Congregació dels Dolors de Badalona, 300 anys bategant amb la ciutat

La institució ha organitzat una exposició al Museu de Badalona, un llibre d’història i diversos actes per commemorar tres segles d’activitat ininterrompuda

13 Febr, 2023
Església de Barcelona

El proper 19 de març farà 300 anys que es va fundar a Badalona la Venerable Congregació de la Mare de Déu dels Dolors, probablement, la institució badalonina que fa més temps que manté ininterrompudament la seva activitat. La Congregació dels Dolors ha incidit durant tres segles en la vida cultural i espiritual dels badalonins i ha tingut una presència notable a la vida ciutadana. A destacar, la promoció de l’ecumenisme, atès el principi que tenen de conrear unes relacions fraternes entre les diferents denominacions cristianes, i que es concreta en la Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians que a Badalona porta 22 edicions.

S’han organitzat una sèrie d’actes culturals i religiosos per celebrar aquest tercer centenari com una exposició al Museu de Badalona que s’inaugura el 16 de febrer (visites fins al 26 de març). En aquest mateix acte d’inauguració, a les 19 es presentarà un llibre d’història de la congregació. També s’ha fet una auca amb il·lustracions de la Pilarín Bayés i textos d’en Joan Vilamala, que es presentaran l’endemà, 17 de febrer. Està previst fer una representació de l’acte sacramental “Retaule i misteri de Santa Maria vestida de dol”, el 17 de març. A més de diverses conferències, visites guiades, etc. que culminaran amb una missa solemne el 19 de març a la parròquia de Santa Maria on estan convocades totes les Congregacions dels Dolors a Catalunya.

Adjunt podeu trobar tot el programa. Les activitats compten amb l’esponsorització de l’Ajuntament de Badalona i de PFB-Badalona (Tanatori) i la col·laboració del Museu de Badalona i la parròquia de Santa Maria.

L’origen de la Congregació dels Dolors

A Catalunya hi ha una trentena de congregacions de la Mare de Déu dels Dolors que s’han ocupat de tenir cura de l’església, la capella, l’altar o el tabernacle de la Mare de Déu dels Dolors corresponent i d’organitzar processons per Setmana Santa. Es tracta d’unes fraternitats que van tenir en el seu origen el set pares fundadors dels Servents de Maria —també coneguts com a servites— que van ser canonitzats pel papa Lleó XIII l’any 1888. Aquests set pares fundadors, joves comerciants i notables, van néixer i viure en la Florència del segle XIII. Van atreure l’atenció dels seus contemporanis un cop es van traslladar a fer vida monàstica (van adoptar la regla de sant Agustí) i de pregària al mont Senari. L’orde dels servites va ser aprovat l’any 1255 pel papa Alexandre IV.

Els frares de l’orde servita es van establir l’any 1619 al convent de Nostra Senyora del Bon Succés de Barcelona i van fomentar la devoció a la Mare de Déu dels Dolors possibilitant la formació de confraries. A partir del 1660, any que es va publicar la butlla del papa Innocenci X, aquestes associacions laiques al servei de Maria van poder-se transformar en congregacions de la Mare de Déu dels Dolors i van passar a ser fraternitats de l’orde seglar dels servents de Maria.

Les processons dels Dolors són els actes públics pels quals són més conegudes aquestes congregacions que durant els segles XVII i XVIII van arribar a ser un centenar a Catalunya. De fet, totes aquestes processons seguien el model de la de Barcelona, instal·lada al convent dels servites del Bonsuccés, al Raval, a l’altra part de les Rambles

Amb la desamortització de Mendizábal i l’expulsió de religiosos, els frares servites van haver de marxar de Catalunya i no han tornat a establir-s’hi, malgrat que sí que són presents en algun convent a Espanya. Per aquest motiu, van ser les congregacions seglars les que es van ocupar de mantenir viva la flama servita i la devoció a la Mare de Déu dels Dolors.

El carisma servita, transportat a l’actualitat, es reflecteix a l’article primer de les constitucions de l’orde tot recordant la finalitat principal d’aquests frares: «Moguts per l’Esperit Sant, ens comprometem, com els nostres primers Pares, a donar testimoni de l’Evangeli en comunió fraterna i a viure al servei de Déu i de l’home, inspirant-nos constantment en Maria, Mare i Serventa del Senyor.»

 

Font: Congregació dels Dolors de Badalona

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Treu primer la biga del teu ull.

(Mt 7,1-5)