Càritas Barcelona fa visible la pobresa amb una exposició al Museu Diocesà
Càritas Barcelona fa visible la pobresa amb una exposició al Museu Diocesà
Amb 'Covid-19. Obre els ulls. Una lectura social i ecològica' l'entitat social ens convida a reflexionar i a actuar amb caritat
12 Abr, 2021
Església de Barcelona
Fotografies: Ramon Ripoll
Amb el títol Obre els ulls. Una lectura social i ecològica, Càritas Barcelona ha presentat avui, en el Museu Diocesà l’exposició que pretén posar rostre a la situació de pobresa arran de la Covid. Un recorregut gràfic per aquest primer any de crisi sanitària, econòmica i social, on es posa de manifest la vulnerabilitat de l’ésser humà.
El cardenal Joan Josep Omella ha assistit a l’acte acompanyat del bisbe auxiliar Mons. Antoni Vadell i del Delegat de Pastoral Social i Caritativa, Mn. Joan Costa. També ha participat Mn. Robert Baró, director del Museu Diocesà de Barcelona; Salvador Busquets, director de Càritas Diocesana de Barcelona; Miriam Feu, cap d’anàlisi social i incidència de Càritas, que ha presentat l’informe de la tercera onada de l’impacte de la Covid que explica la situació que es pateix avui.
Exposició gràfica
L’exposició es mantindrà fins al 30 de juny i és gratuïta. Està formada per 40 fotografies de fotoperiodistes com Sandra Balcells, Dani Codina, Javier González, Pepe Navarro o Mingo Venero. Mostren la diòcesi de Barcelona en un context desconegut de pandèmia, on el patiment, l’angoixa, la solitud o la desesperança es fan presents. Les imatges estan acompanyades de vídeos testimonials, mapes conceptuals i objectes, com la targeta moneder que es va utilitzar com ajuda per aliments. També, la recreació d’una habitació de 10 metres quadrats. Habitatges on alguns han hagut de viure el confinament.
Una exposició a l’antiga Pia Almoina
El director del Museu Diocesà de Barcelona, Mn. Robert Baró, ha donat la benvinguda al museu, afirmant que l’exposició és una mostra de la tasca social que duu a terme l’Església. «L’edifici on es troba el Museu Diocesà de Barcelona es va construir al segle XV, i s’anomenava Casa de la Pia Almoina, que acollia i oferia dinars a 288 pobres».
«Que avui siguem aquí reafirma que el compromís de l’Església cap als més febles ve de lluny», ha indicat. Ha agraït especialment a la parròquia de Sant Josep Oriol de Santa Coloma, i a Ester Grau, filla de l’artista Josep Grau-Garriga, ja que han posat totes les facilitats per poder exposar el tapís “Màrtir”, procedent d’Austràlia.
«Què fem i cap a on anem»
El director de Càritas Barcelona, Salvador Busquets, ha recordat com va començar tot fa un any. Ha convidat a reflexionar, ara, en «aquest moment de lucidesa per a pensar què fem i cap a on anem». Ha instat a veure que no estem davant només d’una crisi sanitària, sinó una que està «embolcallada» per una d’econòmica, laboral, educativa, crisi de relacions… «Davant d’això – ha exposat Busquets- és important explicar i intentar posar elements que ajudin a entendre que suposa tota aquesta situació».
Busquets ha destacat i ha agraït la solidaritat rebuda, que ha augmentat durant aquest temps. «Gairebé tres de cada deu donants físics i jurídics no havien col·laborat abans amb Càritas i aquest any ens ha ensenyat que la ciutadania s’implica en els moments de més necessitat».
Tercera onada i seqüeles
La cap d’anàlisi social i incidència de Càritas, Miriam Feu, ha sigut l’encarregada d’explicar les seqüeles de la pandèmia, remarcant que un any després de la declaració de l’estat d’alarma, les famílies han acumulat moltes crisis en una. «La protecció social no arriba a les persones més vulnerables. Això, sumat a la sensació d’aïllament i esgotament, provoca que les famílies sostinguin situacions insostenibles. Hem de construir un nosaltres integrador que no deixi ningú enrere», ha indicat Feu.
Segons Feu, la crisi ha portat a més de 20% de les famílies ateses per Càritas (prop de 3.500 famílies / 7.500 persones) viuen sense cap ingrés, quan abans de la pandèmia eren el 8,2%. Això ha provocat també que 1 de cada 4 famílies s’hagi vist obligada a canviar d’habitatge, buscant una opció més econòmica per tirar endavant. Això fa que el 64% de les llars ateses per Càritas no disposi d’un habitatge digne, i que la meitat de les llars tinguin grans dificultats per fer front a les despeses d’habitatge. Ha assegurat que «les seqüeles s’estan enquistant i la situació no podrà sostenir-se molt més temps si no es prenen mesures immediates». «Ens cal obrir la mirada, obrir els ulls i dissenyar polítiques que ens portin a una nova realitat, on construïm un nosaltres integrador, que no deixí ningú enrere», ha conclòs.
«Vacunar-se de solidaritat»
El cardenal Joan Josep Omella ha tancat els parlaments amb la seva intervenció exhortant a treballar junts per vèncer aquesta crisi. «L’exposició vol sensibilitzar i comunicar que podrem ensortir-nos si anem tots junts, sinó la situació es cronificarà i el patiment de la societat augmentarà».
Ha recordat que Càritas és totes aquelles parròquies que estan al voltant de la diòcesi i treballen al món dels més pobres. «Això és l’Església que dóna amor que brolla dels cristians. l’Exposició vol fer obrir els ulls i mirar la realitat dels nostres germans. Tots estem en un món de necessitat on tots estem en la mateixa barca», ha dit.
En ple context de vacunes, el Cardenal ha exposat que cal que tots ens vacunem, però abans que res, «cal vacunar-se de solidaritat» i pensar en els més vulnerables. Omella ha recordat que amb aquesta exposició Càritas mostra de manera indirecta on es troba Déu. Un Déu present enmig la solidaritat que mostren les imatges de l’exposició, ja que «és en l’amor i la caritat que Crist ressuscitat es fa present».
La masia de Can Vilomara, a Cabrils, va acollir aquest dijous la tradicional trobada de preveres joves amb l'arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, i els bisbes auxiliars David Abadías…
Ni la temperatura ni el calendari enganyen: s’acosten Les Santes. D’aquí a set setmanes serà 27 de juliol i el cor popular des de principis de maig que assaja, sota la batuta…
La basílica de Santa Maria del Pi de Barcelona és una de les quinze esglésies de Catalunya que obriran portes el divendres 26 de juny a la Nit de les Esglésies. Es…
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn... See MoreSee Less
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap... See MoreSee Less