Card. Omella: «Visquem en generositat l’oblit de nosaltres mateixos i deixem-nos portar per Crist fins a la seva Pasqua»

En la festa de Dimecres de Cendra l'arquebisbe de Barcelona recorda les tres R per caminar durant la Quaresma: «resar, reconciliar-se i "rasgar" els cors»

«La cendra ens recorda que som pols i que hem de convertir-nos més i viure en l’Evangeli, per trobar la joia i la llum que ens porta cap a la Pasqua». Així ho va dir l’arquebisbe de Barcelona, Card. Joan Josep Omella, en l’homilia de la celebració de Dimecres de Cendra, a la Catedral de Barcelona. Amb aquestes paraules convidava els fidels a caminar en aquest inici de Quaresma, compromesos amb la conversió i preparant-se per viure els misteris de la Setmana Santa.

La Catedral de Barcelona va quedar plena dels fidels que assistien a aquesta data assenyalada del calendari litúrgic. Un dimecres marcat per la cendra, que recorda l’inici dels quaranta dies de Jesús pel desert. El cardenal Omella va presidir la celebració acompanyat del Capítol de la Catedral, amb qui prèviament va cantar les Vespres al cor de la catedral.

«Cap a on vull anar? Per on he d’anar? Quin és l’itinerari? Per on caminar?» Aquesta bateria de preguntes les va llançar als fidels el cardenal Omella, convidant-los a plantejar com realitzar aquest trajecte de la Quaresma a la Pasqua. Un camí que l’arquebisbe va il·luminar explicant tres requisits clau per a viure’l i explicant-los de tu a tu, amb familiaritat i proximitat. Tal com va dir, «les tres “r” de la Quaresma»: resar, reconciliar-se i “rasgar” els cors.

Resar

L’arquebisbe de Barcelona va advertir davant la importància de la pregària. «No és fer ioga, o exercicis de relaxació – deia fent al·lusió a les modes d’avui -, perquè quan resem el centre és Crist». «No tenim una fotografia del mar relaxant, sinó la creu de Crist». «A la nostra vida tot comença amb Crist. Ell és l’Alfa i l’Omega», va dir amb convicció. Per a dur a terme aquesta pregària va insistir en l’escolta. Tal com va fer Jesús al desert, estar oberts a allò que ens demana el Senyor.

«A la nostra vida tot comença amb Crist. Ell és l’Alfa i l’Omega»

Reconcilia-se

«En aquest temps quaresmal hem d’endinsar-nos en el misteri d’amor de Déu i contemplar el nostre pecat». El cardenal va convidar, en segon lloc, a «reconciliar-se amb Déu». Tal com va dir «la Quaresma ha de ser un renovat aprenentatge d’amor i un temps per reconciliar-nos amb Déu i demanar-li perdó pels nostres pecats». Una actitud necessària per «transparentar el seu amor i la seva misericòrdia enmig del món».

«la Quaresma ha de ser un renovat aprenentatge d’amor i un temps per reconciliar-nos amb Déu»

“Rasgar” els cors

«Si hi ha reconciliació, hi ha uns cors esquinçats uns cors, “rasgats”». En aquest sentit, l’arquebisbe de Barcelona va exposar com, «tan sols traient-nos les capes que envolten el cor, com si es tractés de “cebes” – exemplificava-, i obrint el cor, podem trobar Jesucrist. «Cal fer una feina de despullament permanent, un sortir del propi jo, perquè el cor és la terra on s’allotja el Senyor». Per a fer-ho va advertir que cal «oblidar-se d’un mateix i viure plenament l’amor, la misericòrdia amb els germans». Una via que ens dirigeix al «dejuni i l’almoina». D’una banda, el dejuni «com a renúncia i sortida de l’egocentrisme» i, d’altra banda, l’almoina «com a caritat envers els germans».

«Visquem en generositat l’oblit de nosaltres mateixos i deixem-nos portar per Crist fins a la seva Pasqua», va exhortar. Cloent les seves paraules, el cardenal Joan Josep Omella va convidar a acceptar les «negociacions» que el Senyor demana, «deseiximents momentanis per sentir-se més lleuger i viure amb apassionament l’aventura de caminar amb Crist», consagrats amb ell.

Després de l’homilia, Omella va beneir la cendra i, tot seguit, es va fer la imposició d’aquesta als fidels dient: «Converteix-te i creu en l’Evangeli».