
Ha mort Mn. Ramon Buyreu Bello, DP
Diaca de l’Arquebisbat de Barcelona, ha mort en la pau de Crist, a l'edat de 88 anys, avui dissabte 27 de juny de 2026. El Sr. Cardenal Arquebisbe, el Sr. Cardenal Arquebisbe emèrit,…
La Catedral de Barcelona acull la celebració del Dimecres de Cendra amb l'arquebisbe que convida a viure aquest temps amb la pregària, la reconciliació i la caritat
Fotografies: Catedral Barcelona
La Catedral de Barcelona ha acollit aquest Dimecres de Cendra la missa conventual que marca l’inici del temps quaresmal. La celebració va ser presidida per l’arquebisbe de Barcelona, Card. Joan Josep Omella i concelebrada amb el Capítol de la Catedral. És el dia del calendari litúrgic que obre els quaranta dies en què l’Església convida els fidels a la conversió i a preparar-se per viure els misteris de la Passió, Mort i Resurrecció de Crist durant la Setmana Santa, tot recordant els quaranta dies de Jesús al desert.
El cardenal Omella va proposar viure la Quaresma com si es tractés d’una recepta que cal seguir amb fidelitat. Igual que un cuiner s’até al llibre per preparar un bon àpat, el cristià —va dir— ha de deixar-se guiar per la litúrgia, que ofereix un camí ja recorregut i segur. Partint de l’antífona d’entrada —«Vós us apiadeu de tothom, Senyor…»— va recordar que tot comença en Déu, que es compadeix, perdona i estima sense guardar «factures». Destacant l’ensenyament del Papa Benet XVI, va subratllar que «Déu és amor» i que la Quaresma «no arrenca de l’esforç humà, sinó de la iniciativa misericordiosa del Senyor».
Amb un to pedagògic i directe, l’arquebisbe va convidar a començar aquest temps sense presses, situant-se primer davant Déu i demanant-li que sigui Ell qui prengui la iniciativa. «No siguis neci. Comença bé la Quaresma», va exhortar, tot recordant que l’horitzó és preparar «el guisat pasqual», la celebració de la Pasqua.
El nucli de la seva proposta va quedar sintetitzat en les “3R” de la Quaresma. La primera, «rezar», i intensificar la pregària personal i comunitària, posant Crist al centre. «La pregària cristiana és una relació», va afirmar, animant a escoltar més la Paraula de Déu, participar amb més freqüència en l’Eucaristia i cercar espais de silenci davant el Senyor.
La segona, la «reconciliació». Tal com va dir «reconcilieu-vos amb Déu», en paraules de sant Pau. El cardenal va convidar a redescobrir la confessió i a deixar-se seduir novament per l’amor de Crist, que «va ser tractat com a pecador» perquè nosaltres poguéssim ser justos. En un món sovint allunyat de Déu, va advertir, cal no deixar-se arrossegar per la indiferència i tornar a l’essencial.
La tercera, «rasgar els cors», reprenent el profeta Joel. «Convertir-se implica mirar endins i despullar-se de l’egoisme», va dir. Aquesta actitud es concreta en el dejuni, com a camí de renúncia, i en l’almoina, com a expressió de caritat. Citant de nou Papa Benet XVI i la seva encíclica Deus Caritas est, va recordar que «la millor defensa de Déu i de l’home consisteix precisament en l’amor».
Després de l’homilia, el cardenal Omella va beneir la cendra i es va procedir a la seva imposició als fidels amb la fórmula «Converteix-te i creu en l’Evangeli». En un ambient de silenci i recolliment, els assistents van iniciar així el camí quaresmal.
La celebració va concloure amb el desig del cardenal d’una «Bona Quaresma» per a tots, viscuda amb maduresa i profunditat, com a preparació per celebrar amb joia la Pasqua del Senyor.