Betel’23: «Manteniu-vos. Ell ho farà»

L’aposta del Secretariat diocesà de pastoral amb joves, una jornada que aplega més d’un miler de persones i amb testimonis com el de Derral Eves, cofundador i productor de ‘The Chosen’

Fotografies: Arquebisbat de Barcelona / Agustí Codinach – Catalunya Cristiana

Camí cap a Betel’23 em picava la curiositat de conèixer on anava. Quins eren els ponents d’enguany? Qui em trobaria? Mirades de complicitat dels qui sabíem que paràvem al mateix punt: La Salle Bonanova. Després de l’èxit de l’última jornada, les expectatives eren altes, però alhora, amb aquella desconfiança insignificant i ponderant del qui ja ha viscut una bona experiència i es vol quedar amb el gust de boca anterior. Conformista i conformada. Tanmateix, a l’avançada puc dir que no em va decebre. Hores abans de començar em van anunciar el satisfactori Sold Out. Prop d’un miler de persones. Les dades ja anunciaven que valia la pena participar-hi.

Sobre Betel’23

Betel’23 és la tercera edició d’una jornada organitzada pel Secretariat diocesà de pastoral amb joves de l’Arquebisbat de Barcelona, on gent de 18 a 30 anys es reuneix per viure una experiència de Déu a través de ponències, tallers, música i pregària.

Després d’una presentació duta a terme per Jordi Massegú, responsable de Lifeteen Espanya, es va donar entrada als ponents que van explicar els seus testimonis de vida variats, colpidors i encoratjadors. Primer va ser el torn de Derral Eves, cofundador i productor de l’exitosa sèrie The Chosen, qui després també va participar d’un taller. Eves va subratllar la importància de mostrar la humanitat de Jesús i la seva connexió amb els joves d’avui.

Personalment, un dels moments més emotius va ser quan va tocar el torn de paraula a la Claudine Uwasakindi, supervivent del genocidi de Rwanda, testimoni i víctima d’abusos, qui ja, des d’un inici, va confessar la seva reticència a explicar la seva vivència. «On està Déu amb tot el que he patit? Quin testimoni de perdó he de donar jo, que no he perdonat el meu marit que em va voler matar, ni la meva filla, fruit del record d’una violació?». El seu dolor ens va emmudir. Però va ser després el seu discurs va fer un gir, identificant-se amb la dona de l’Evangeli que pateix hemorràgies, sentint que estava sagnant i que necessitava tocar el mantell del Senyor (Mt 9,20-22). I no només tocar, sinó «intercanviar la mirada amb Jesús». I, amb aquest sentit coneixement de la Misericòrdia, va animar-nos a aixecar i ballar.

Tallers, testimonis i adoració

Un cop acabada la primera ronda de ponències, els joves es van dividir en tallers de temàtiques variades amb convidats molt interessants, des de Carlota Valenzuela, jove que va peregrinar de Finisterre a Jerusalem, com Cristina Cons, educadora afectiva-sexual o Oriol Jara, autor del llibre «Deu raons per creure en Déu», entre altres ponents.

Finalment, es va cloure el torn de testimonis amb la presència de Julio Alberto, exjugador del Barça i Marta Rodríguez, directora de l’Institut d’Estudis Superiors sobre la Dona de l’Ateneu Pontifici Regina Apostolorum. Ara bé, el que va captar l’atenció com a novetat va ser el ball de màscares dels membres de la comunitat del Cenacle, expressant, a través del ball, com Déu els ha salvat.

La jornada va acabar amb una adoració amb música de lloança dirigida pel bisbe Sergi Gordo. Tots als peus del qui ha estat el motiu d’organitzar Betel23: el Santíssim. Un moment per donar gràcies i per encomanar les intencions que cadascú portava al cor.

Proposta de repte

En suma, una experiència positiva. Amb una proposta de repte per al Secretariat diocesà de pastoral amb joves: abraçar, cada vegada més, un variat conjunt de ponents i assistents, amb el benentès que la Paraula no sigui exclusiva per uns pocs. Betel’23 haurà de ser l’endoll on carregar la bateria i recordar el que s’ha encarregat a tots els assistents: «Aneu per tot el món i anuncieu la bona nova de l’Evangeli a tota la humanitat» (Mc 16, 9-15). Queda un any de repòs i acció pel repte entregat, arriscat i real de preguntar-se: «On és, més necessari que enlloc, portar la misericòrdia i l’Amor de Crist?», acompanyat de la retòrica activa del «I jo, què puc fer aquí i ara?».