Berruguete, Murillo, Luca Giordano o Alonso Cano, entre els artistes que commemoren els 800 anys de la primera recreació d’un pessebre vivent per sant Francesc

El Museo Diocesà de Barcelona acull aquesta mostra fins al 10 de març de 2024

Fotografies: C2 Cultura

Aquest dimecres, 29 de novembre, a les 18h, s’inaugura al Museu Diocesà de Barcelona l’exposició «In Excelsis. Llums del gòtic a la Il·lustració», que commemora els 800 anys de la creació del primer pessebre vivent per sant Francesc (Asís 1181 – 1226) durant la nit de Nadal de 1223. Aquest esdeveniment, que va tenir lloc a Greccio, Itàlia, dona pas a la tradició de la creació dels pessebres, una de les tradicions catòliques més esteses i arrelades fins als nostres dies.

La mostra ​​s’articula al voltant de la fecunda representació al llarg dels darrers segles de la Sagrada Família així com del conjunt de personatges i del que passa al voltant del naixement de Déu fet home. A més, una selecció d’obres sobre sant Francesc reflecteix l’interès que aquest sant desperta en la creació plàstica des de l’època medieval.

A l’exposició, comissariada per Helena Alonso i produïda per c2c Proyectos Culturales, destaquen alguns dels pintors  més importants del Renaixement com Pedro Berruguete o Gerard de Saint Jean, així com del Barroc, entre ells, Bartolomé Esteban Murillo, Alonso Cano, Luca GiordanoAntoni ViladomatJuan Carreño de MirandaVicente CarduchoFrancisco Bayeu o Francisco Herrera el Viejo, a més d’obres de la Il·lustració amb obres al voltant de les figures de Francisco Bayeu i Francisco de Goya. En escultura, es mostra per primera vegada l’Anunciació del segle XIV formada per dues escultures (l’Àngel i la Mare de Déu) concebudes per adornar l’escala d’accés al púlpit del cor de la Catedral i l’atribució que oscil·la entre Jordi Joan o Pere Ça Anglada. També destaca el nen Jesús de Ramon Amadeu del segle XIX de grans dimensions que durant molt de temps es va ubicar a l’altar major de la Catedral.

La selecció dels olis, les escultures i els relleus pertanyen al Museu de Montserrat, als fons del Museu Diocesà, així com al patrimoni de la Catedral de Barcelona i la Basílica de santa Maria del Pi. També s’hi suma un conjunt d’obres de col·leccions privades com la Col·lecció de la Fundación Cajasol o com la Col·lecció Rivero – Bodegas Tradición. El conjunt es completa amb un pessebre popular realitzat per l’Associació de Pessebristes de Barcelona, en diàleg amb les pintures de l’absis de Polinyà del 1122, especialment il·luminades per destacar l’escena de la Nativitat, en aquest conjunt romànic del segle XII, protagonista d’aquest espai del museu.

Tanca el conjunt expositiu un relleu barroc de talla policromada, de grans dimensions, que pertany al fons de la Catedral de Barcelona i que representa els personatges característics de l’Epifania en allò que, amb seguretat, va pertànyer a un retaule de grans dimensions, sent la seva autoria desconeguda així com la ubicació original.