Baixa el rendiment escolar en una de cada tres famílies ateses per Càritas Barcelona

L'entitat assegura que amb la COVID-19, s’han incrementat les dificultats per seguir el ritme d'estudis des de casa

Fotografia: Reforç Educatiu El Masnou (Càritas Barcelona)

Aquesta setmana, infants i joves de tot Catalunya han tornat a l’escola. Malauradament, no tots hi han tornat de la mateixa manera que van marxar-ne. La COVID-19 ha agreujat les desigualtats que els infants més vulnerables ja tenien amb relació a molts dels seus companys de classe.

L’informe “(Primer) impacte de la crisi de la COVID-19 en les famílies ateses per Càritas Diocesana de Barcelona”, realitzat a 475 llars ateses per Càritas Diocesana de Barcelona entre el 18 i 25 de maig, conclou que en una de cada tres famílies (32,4%) havia disminuït el rendiment escolar dels fills, ja que no podien seguir el ritme marcat pel centre d’ensenyament.

 Més de 3.600 persones acompanyades per Càritas no compten amb connexió a internet, i això encara amplia més la bretxa digital, assolit un impacte excepcional durant aquesta crisi. La manca d’accés a les tecnologies no només ha tingut efectes en el seguiment escolar, sinó també a l’hora de realitzar tràmits amb l’administració. Aquesta situació ha suposat que tres de cada deu llars manifestin que han perdut oportunitats d’ocupació i formació, i que una quarta part no hagi pogut accedir a determinades ajudes públiques.

 Unes mancances que ja venen de lluny

 Marta Creus, assessora d’equips del programa de Famílies i Infància de Càritas Diocesana de Barcelona, ha advertit que no es pot parlar de bretxa digital sense parlar de la bretxa social. Per Creus, les famílies no només tenen menys oportunitats d’oferir suport educatiu als fills per manca de recursos, sinó també perquè no entenen la llengua, el seu horari laboral no els ho permet o no tenen un espai adequat on fer els deures. En aquest darrer aspecte, Càritas ha recordat que el 43% de les famílies amb infants ateses per Càritas viuen en un habitatge no digne, que inclou haver passat el confinament en habitacions de relloguer.

“Ara s’ha vist la necessitat d’assegurar un ordinador o tauleta per alumne amb la màxima qualitat de connexió, però el repte no és només aportar material informàtic, sinó acompanyar els infants que potser han de viure en una habitació amb persones desconegudes”, ha indicat l’assessora de Càritas.

A més, un 3,9% de les famílies estan prestant menys atenció als infants de la necessària i un 3,5% admeten que han hagut de deixar sols i durant més de 2 hores als seus fills menors de 10 anys.

Garantint una tornada a l’escola amb igualtat d’oportunitats

En un context on la pobresa de les llars amb fills a Catalunya se situa al 28,6%, Càritas Diocesana de Barcelona ha donat suport a més de 200 famílies per garantir que el retorn a l’escola sigui el millor possible. Durant el 2020, l’entitat ha destinat 73.000€ per adquirir material escolar, oferir beques menjador o activitats extraescolars i pagar quotes d’escoles bressol, entre d’altres. Així mateix, quatre empreses han ofert més de 200 tauletes i ordinadors portàtils a Càritas, que s’han destinat a aquelles famílies que no disposaven de les eines per fer els deures amb els infants o qualsevol gestió administrativa.

Amb motiu de la tornada a l’escola i durant el mes de setembre, Càritas Diocesana de Barcelona ha impulsat la campanya En l’educació, igualtat d’oportunitats, amb l’objectiu de destinar 12.000€ per la compra de material escolar o garantir l’accés a internet d’una família.

 

T'ha agradat aquest contingut? Subscriu-te al nostre butlletí electrònic. Cada setmana, l'actualitat de l'Església diocesana al teu correu.

T'interessarà ...