Andreu Ibarz: «La Pasqua ens convida a impulsar les benaurances per viure una Església pobra»

El director general de Blanquerna-Universitat Ramon Llull reflexiona sobre la lectura i impuls del Pla Pastoral a la llum de la Pasqua

En aquest temps Pasqual, el Dr. Andreu Ibarz, director general de Blanquerna-Universitat Ramon Llull ha fet una reflexió sobre la lectura i impuls del Pla Pastoral a la llum de la Pasqua. Ibarz s’ha centrat en l’eix dels pobres del Pla Pastoral Sortim! Citant diferents impulsos que proposa el pla i que són engrescadors per viure aquest temps litúrgic i arribar a una conversió pastoral.

Impuls sorpresiu

«Vol dir sortir dels nostres sepulcres manifestant transformació Pasqual». El Dr. Andreu Ibarz explica que l’experiència del sepulcre va ser la vivència que més va mostrar la condició radical humana de Jesús i és un fet que la societat viu constantment a causa del mateix aïllament, la indiferència o la rutina. Per això, «la Pasqua ens ha d’impulsar sorpresivament a sortir dels nostres sepulcres transformant el nostre llenguatge, la nostra fe, les nostres celebracions o la nostra manera viure». El director general de Blanquerna-URL, ha posat dos exemples sorpresius com són el Via Crucis d’enguany que partia d’experiències de nens o l’exposició que ha fet Càritas Diocesana de Barcelona: Obre els ulls. Una lectura social i ecològica explicant la pandèmia des d’un nou punt de vista.

Impuls integrador i joiós

«La Pasqua és un moment privilegiat per integrar i viure amb plenitud tots els eixos del Pla Pastoral, i per recuperar l’encontre amb Jesús, la fraternitat, els joves i, sobretot aquest any, els pobres. És molt important centrar-nos cada any amb un però no podem oblidar-nos del tot» ha explicat Andreu Ibarz.

Impuls relator

Sobre aquest impuls el professor de Blanquerna ha ressaltat una de les característiques més importants després de la resurrecció de Jesús que va ser l’esforç per recollir i escriure totes les experiències que havien viscut amb Jesús i com a comunitat amb els evangelis, els fets dels apòstols, les epístoles o les cartes. Per això afirma que «la Pasqua ens ha de portar aquest impuls de relat i hem de construir el relat de la nostra pròpia comunitat. Tot relat, com va passar amb el nou testament, es converteix en testimoni. La Pasqua ens convida a testimoniar el que estem vivint».

El Dr. Andreu Ibarz no només ha parlat dels impulsos que proposa el Pla Pastoral en general i per tots els eixos sinó que també ha posat especial atenció en aquelles propostes que es poden  aplicar específicament a l’eix dels pobres.

Impuls comunitari

L’inici de l’eix dels pobres del Pla Pastoral explica que assolirem el que el papa Francesc defineix com a Hospital de Campanya si «vivim la solidaritat en les diferents formes de pobresa i de sofriment humà, acollint i fent-nos missioners de les perifèries geogràfiques i existencials». Per aquest motiu el Dr. Ibarz assegura que «l’impuls comunitari significa tornar a la comunitat i plantejar-nos el Pla Pastoral amb una mentalitat col·lectiva».

Impuls del reconeixement

Aquesta proposta parla de canviar la mirada de les situacions per la mirada de Jesucrist, quelcom que no pot ser només un canvi de mirada sinó que, tal com relata el director general de Blanquerna, «s’ha de complementar amb la paraula i amb els gestos». El Dr. Ibarz afirma que «ens toca reconèixer als pobres, reconèixer les causes, les situacions, reconèixer-los a ells en la seva dignitat i amb el seu futur. La Pasqua és un impuls al reconeixement sobre la realitat dels pobres».

Impuls de revisitar

Aquesta proposta del Pla Pastoral ens demana revisitar les persones, els llocs o les comunitats. «La Pasqua ens convida a revisitar aquells llocs que pensàvem que coneixíem, però des de la mirada de Jesús podem trobar-nos amb noves situacions de precarietat o de fragilitat que ens proposen un nou projecte, una nova actitud o una nova acció» explica Ibarz.

Impuls d’una Església pobra

«En el Pla Pastoral se’ns diu que no és fàcil trobar concrecions sobre aquesta Església pobra, ens parla que aquesta pobresa hauria de passar per les persones concretes, per les institucions, i sobretot per l’estil de vida dels creients. El centre del nostre estil són les benaurances. Per tant, la Pasqua ens convida a impulsar les benaurances en el dia a dia per poder viure aquesta Església pobra» assegura el Dr. Andreu Ibarz que finalitza dient «que l’experiència pasqual suposi aquest impuls sorpresiu, integrador i joiós, relator, comunitari, que reconeix, que revisita, que evidencia les benaurances i que tot això ens ajudi al nostre Pla Pastoral com una veritable conversió pastoral».