Al voltant de 230 catequistes es troben a Solsona per a les Jornades de Formació del SIC

L’objectiu d’aquestes jornades, a més a més de la formació catequètica que s’ofereix, és donar l’oportunitat de compartir les diferents realitats

Aquest primer cap de setmana d’octubre, al voltant de 230 catequistes de Catalunya i les Illes Balears s’han trobat a Solsona, per a rebre la formació que ofereix cada any el Secretariat Interdiocesà de Catequesi (SIC). A la trobada van assistir el bisbe de Solsona, Mons Francesc Conesa i el director del Secretariat Interdiocesà de Catequesi Mn. Joan Àguila, que a l’inici van donar la benvinguda i van presentar les jornades.

L’objectiu d’aquestes jornades, a més a més de la formació catequètica que s’ofereix, és donar l’oportunitat de compartir amb catequistes d’altres parròquies, les diferents realitats. “Veure com dur a terme allò que hem escoltat a les ponències i conèixer el més interessant d’allò que ens acull”, expliquen l’equip de catequistes de la parròquia de Santa Tecla de Barcelona.

El primer dia va ser el dia idoni per aquesta posada en comú i coneixença entre els diferents assistents, ja que van participar en unes activitats lúdiques de visita cultural. Mentre un grup va anar a visitar la Catedral de Solsona, l’altra meitat es va dirigir al Museu Diocesà i després ho van alternar.

Mistagogia: valorar i agrair el do rebut

Dissabte, a primera hora va tenir lloc la pregària de Laudes. Posteriorment, Mons. José Rico, bisbe de Jerez i convidat especial, va fer la ponència sobre «Mistagogia: valorar i agrair el do rebut», en la qual va introduir el tema de les jornades. Amb un llenguatge clar i planer, va explicar què és la mistagògia i com l’Església ens ajuda a posar en pràctica les tres accions: fer memòria, assaborir i participar.

“Se’ns fa curta la ponència. Coincidim que l’hem de rellegir, perquè hi ha molts conceptes per a pensar, meditar i anar-los fent nostres”, diuen els catequistes de la comunitat de Santa Tecla.

A continuació, Mn. Joan Àguila va valorar a la llum d’allò que s’havia explicat, els nous materials del SIC.

En primer lloc, per fer memòria, ens ajuda la dinàmica de l’oratori i el quadern de vida. Com també la participació en la celebració del memorial de Crist a la missa. D’altra banda, per ajudar a assaborir els nens el misteri, la dinàmica del “veure- jutjar- actuar”, que fa mirar amb els ulls de Jesús. Introduint a la pregària i a les celebracions per poder “tastar” l’esperança a la qual estem cridats. En tercer lloc, amb el compromís setmanal, conduir els nens, amb petites tasques en favor dels altres, cap a la pràctica de les obres de misericòrdia, fent-los sentir que formen part activa de l’Església.

La primera sessió de la tarda, va anar a càrrec del president de l’Associació Espanyola de Professors de Litúrgia, Mn Jaume González, el qual va lligar la mistagògia amb la litúrgia. “Per veure el transcendent, a partir dels signes visibles, ens cal una explicació, veure des de dintre i demanar la gràcia, perquè sols no podem”.

Pràctica amb fets

Finalment, Mn Jordi Font va fer un taller, en el qual parlar de la importància dels signes litúrgics: saber reconèixer el llenguatge no verbal i la importància d’educar en el silenci, perquè és l’espai on ens parla l’Esperit. En un moment pràctic, va convidar, en petits grups, a triar un símbol i intentar trobar el nivell antropològic, teològic i litúrgic.

Al Santuari del Miracle, es va celebrar l’Eucaristia i tot seguit la comitiva van sopar plegats i van fer una vetlla a la Catedral.

Diumenge, Juan Carlos Carvajal va parlar de la dimensió mistagògica de la iniciació cristiana, que ha de travessar la proposta catequètica. Va convidar a descobrir com els sagraments d’iniciació ens transformen, per veure què he rebut i a quina missió estic cridat.

Finalment, un cop celebrada la missa de cloenda van cantar “l’hora dels adéus”. “Ara ens toca degustar, assaborir, pair tot el que hem escoltat, deixar que vagi fent pòsit al nostre cor i veure com ho transmetem als nens, adolescents i joves de la parròquia”, asseguren els catequistes de Santa Tecla.

Font: Equip de catequistes de la parròquia de Santa Tecla de Barcelona