La mostra incorpora pintures d’autors com Auguste Renoir, Joaquín Sorolla i Ramon Casas, entre altres
Aquest dijous s’ha inaugurat en el Museu Diocesà de Barcelona l’exposició «Dones. Entre Renoir i Sorolla». Fins al 25 de setembre es podrà visitar una selecció de quaranta-quatre pintures i escultures d’autors de finals del segle XIX i inicis del XX que plasmen els canvis socials que van protagonitzar les dones en aquest període històric.
La dona és protagonista dels nombrosos canvis socials que es produeixen al llarg dels segles XIX i XX. En l’exposició «Dones. Entre Renoir i Sorolla» pintors com Auguste Renoir, Joaquín Sorolla, Santiago Rusiñol, Ramon Casas, Joaquim Torres-García i escultors de la rellevància de Manolo Hugué, Josep Clará, Josep Llimona o Pablo Gargallo representen el ric univers femení d’aquest període, distribuït en diversos àmbits: la dona i la intel·lectualitat, el retrat, l’univers interior, els nus i la conquesta de l’espai exterior per la dona.
Aquest projecte expositiu, el nucli del qual està conformat per obres que pertanyen a la Fundació Fran Daurel, s’ha realitzat amb anterioritat a Sevilla, a Lisboa, allí amb la participació de la Fundació Calouste Gulbenkian, així com en el Museu de Pontevedra i en el Museu de Belles Arts d’Alacant. En paraules de la comissària de l’exposició, Dra. Helena Alonso: «Es tracta d’un projecte que atén les premisses de cultura i territori i a les característiques pròpies de cada seu, per la qual cosa no posseeix un caràcter itinerant».
Alonso afegeix que: «En aquesta ocasió l’exposició ha incorporat una selecció de peces dels fons del Museu Diocesà de Barcelona i del Museu de Montserrat i ret, a més a més, un homenatge a dues dones importants de la societat barcelonina d’aquest moment: Dorotea de Chopitea i sor Eulàlia Anzizu, que van dur a terme un seguit d’accions en favor dels més necessitats i que perviuen avui a Barcelona». Dorotea de Chopitea y de Villota fou una laica salesiana, protectora i benefactora de diversos ordes catòlics i promotora d’obres socials. De la seva part, la religiosa Mercè Anzizu i Vila, monja del Reial Monestir de Pedralbes, fou l’artífex de la rehabilitació d’aquest monestir barceloní, a més d’escriptora, historiadora i arxivera.
Fins a la pròxima tardor, la sala principal del Museu Diocesà i la sala capitular de la catedral de Barcelona acolliran aquest projecte expositiu.