Els màrtirs, testimonis de fe i de perdó

(Diumenge, 13/10/2013) Avui,13 d’octubre, se celebrarà a Tarragona la beatificació de més de cinc-cents germans nostres en la fe que van donar la vida per amor a Jesucrist a diferents llocs d’Espanya, durant la persecució religiosa dels anys trenta del segle XX. Van ser molts milers els qui llavors van oferir aquest testimoniatge suprem de […]

12 Oct, 2013
Església de Barcelona

(Diumenge, 13/10/2013)

Avui,13 d’octubre, se celebrarà a Tarragona la beatificació de més de cinc-cents germans nostres en la fe que van donar la vida per amor a Jesucrist a diferents llocs d’Espanya, durant la persecució religiosa dels anys trenta del segle XX. Van ser molts milers els qui llavors van oferir aquest testimoniatge suprem de fe i de perdó. L’Església, seguint una tradició que ve des dels seus primers temps, sempre ha honorat els màrtirs de Crist. Ara, ajudant Déu, ho farà amb aquest nou grup.

Des de l’any 1987, quan va tenir lloc la primera beatificació a Roma de màrtirs del nostre país -les religioses carmelites descalces de Guadalajara-, han estat beatificats 1.001 màrtirs, dels quals onze han estat també canonitzats. Ara, amb motiu de l’Any de la Fe –i per segona vegada, després de la beatificació de 498 màrtirs a Roma l’any 2007-, s’ha reunit un grup nombrós de persones que donaren la vida per Crist -520 exactament-, que seran beatificades a Tarragona.

Podem dir que en aquest grup hi ha representats tots els estaments que formen el Poble de Déu. Hi ha tres bisbes: Salvi Huix, que ho fou de Lleida; Manuel Basalto, de Jaén; i Manuel Borràs, que fou bisbe auxiliar de l’arquebisbe de Tarragona, el cardenal Vidal i Barraquer.

Hi ha també un bon grup de sacerdots diocesans, sobretot de Tarragona, i molts religiosos i religioses d’uns 24 ordes i congregacions, entre els quals els vint primers benedictins màrtirs de l’abadia de Montserrat. També hi ha seminaristes i laics, la majoria d’ells joves, i persones grans, homes i dones.

Els bisbes de la Conferència Episcopal Espanyola, en la passada assemblea plenària, vàrem fer públic un missatge sobre aquesta beatificació. El vam titular “Els màrtirs del segle XX a Espanya, testimonis de la fe ferms i valents”. Com a lema de la declaració escollírem aquestes paraules de Benet XVI: “Per la fe, els màrtirs van entregar la seva vida com a testimoniatge de la veritat de l’Evangeli, que els havia transformat i fet capaços d’arribar fins al do més gran de l’amor amb el perdó dels seus perseguidors”.

 Els bisbes desitgem que aquest acte de Tarragona, en l’Any de la Fe, sigui una ocasió de gràcia, de benedicció i de pau per a l’Església i per a la societat. Veiem els màrtirs com a models de fe i, per tant, d’amor i de perdó. Els demanem, com a intercessors nostres, que ens ajudin a professar amb integritat i valor la fe de Crist.

Els màrtirs van morir perdonant. Per això són màrtirs de Crist, que a la creu va perdonar els seus perseguidors. Com diu el missatge que he citat, “celebrant la seva memòria i acollint-se a la seva intercessió, l’Església vol ser sembradora d’humanitat i reconciliació en una societat castigada per la crisi religiosa, moral, social i econòmica, en la qual creixen les tensions i els enfrontaments”.

Per a les nostres diòcesis, aquesta beatificació de Tarragona –un acte eminentment eclesial- ha de ser sobretot una crida a la conversió per assumir, enmig de la societat actual, les exigències de la fe. Com ho varen fer tants germans i germanes en unes circumstàncies molt més difícils que les nostres.

  † Lluís Martínez Sistach

Cardenal arquebisbe de Barcelona

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Treu primer la biga del teu ull.

(Mt 7,1-5)