Música urbana i sacra a les Jornades Internacionals de Patrimoni Musical

Experts de tot el món es reuneixen per debatre el paper del patrimoni musical en la cultura urbana i sacra, en un esdeveniment organitzat per la Universitat de Barcelona en col·laboració amb la IMF-CSIC, l'Arquebisbat de Barcelona i l'Oratori de Sant Felip Neri

Del 8 al 10 de maig acadèmics i investigadors de renom es preparen per reflexionar sobre la relació entre la música i els entorns urbans i religiosos i explorar les dimensions socials, culturals i artístiques de la música en aquests contextos a les III Jornades Internacionals de Patrimoni Musical.

Tres objectius per a les terceres Jornades sobre patrimoni musical

Aquestes jornades tenen com a objectiu destacar tres aspectes fonamentals: en primer lloc, posar en valor el patrimoni musical urbà conservat en catedrals, esglésies parroquials i convents al llarg dels segles, incloent-hi institucions no religioses. En segon lloc, reivindicar el paper de l’Oratori com a gestor cultural i agent dinamitzador de la vida urbana i artística, especialment durant l’època barroca. Finalment, promoure una nova perspectiva sobre l’estudi del passat a través de fonts visuals i sonores, amb la finalitat d’enriquir la comprensió de l’art i les pràctiques musicals del passat, així com proposar diverses estratègies per a la conservació i gestió del patrimoni musical i artístic urbà.

El tema central d’aquesta edició, «Música urbana, oratori (espai i música), i art sacre», promet obrir nous horitzons d’anàlisi i debat al voltant de les pràctiques musicals en les ciutats i en els espais religiosos. Per aquest motiu, les III Jornades Internacionals de Patrimoni Musical es desenvoluparan en dues seus: la de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona i la de l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona. A través de conferències, taules rodones i presentacions, es buscarà entendre el patrimoni musical com a agent transformador de la cultura urbana i com a part intrínseca de l’expressió artística i espiritual en l’art sacre.