Què és ser catequista per al papa Francesc?

En l'últim Vídeo del Papa del 2021, el papa Francesc centra el seu missatge en el ministeri, missió i vocació dels catequistes

En el nou Vídeo del Papa, Francesc confia a tota l’Església Catòlica, a través de la Xarxa Mundial d’Oració del Papa, la intenció d’oració amb què tria finalitzar l’any. En aquest mes de desembre, el Sant Pare dedica el seu missatge als catequistes, reconeixent la seva labor com una autèntica missió i ministeri al servei de la missió de l’Església. El Papa assenyala que es tracta veritablement d’una vocació, ja que «ser catequista significa que un ‘és catequista’, no que ‘treballa de catequista’»

En aquests temps on el món sofreix molts canvis, Francesc agraeix l’entusiasme d’aquells batejats que amb un continuat esforç i alegria transmeten la fe, alhora que els encoratja a continuar anunciant l’Evangeli «amb la seva vida, amb mansuetud, amb un llenguatge nou i obrint camins nous».

Un exemple d’un nou llenguatge per a la catequesi és El Vídeo del Papa d’aquest mes, que mostra a catequistes i joves treballant en un mural. Amb esprais i pintures, desenes de nens i adolescents -acompanyats pels seus catequistes- ajuden a l’artista italià Paolo Colasanti (en art Gojo) a reproduir una versió creativa de l’escena del lavatori dels peus, en una paret de l’oratori de la parròquia romana de La nostra Senyora de Coromoto.

El catequista: un ministeri molt antic?

Ja al maig d’enguany, Francesc havia donat grans senyals als catequistes en instituir el seu ministeri laical mitjançant el Motu proprio Antiquum ministerium. A punt d’acabar el 2021, el Sant Pare ratifica aquesta forma de servei que s’ha mantingut al llarg de la història de l’Església, en tant que «el ministeri laical del catequista és una vocació, és una missió». Encara avui, explica al Vídeo del Papa, es pot veure com «en tantes diòcesis, en tants continents, l’evangelització fonamentalment està en mans d’un catequista», per això «fa falta bons catequistes que estiguin alhora acompanyants i pedagogs».

Ser catequista, ensenya el Sant Pare, no és un treball, es tracta més aviat d’ensenyar amb paciència, d’acompanyar, d’anunciar l’alegria de l’Evangeli «però no amb botzina», sinó amb la pròpia vida, amb mansuetud, amb valentia i creativitat.

Nous camins, nous llenguatges

El P. Frédéric Fornos S.J., Director Internacional de la Xarxa Mundial d’Oració del Papa, va comentar a propòsit d’aquesta intenció: «És un gest eloqüent que Francesc dediqui aquest últim missatge als catequistes en el mateix any en què va instituir el seu ministeri laical i en què es va iniciar l’itinerari Sinodal ‘com a Poble de Déu pelegrí i missioner’. Com ho indica el Document preparatori de la XVI Assemblea General Ordinària del Sínode dels Bisbes, l’Esperit Sant, avui com ahir, segueix actuant en la història: ‘en els solcs excavats pels sofriments de tota mena patits per la família humana i pel Poble de Déu estan florint nous llenguatges de fe i nous camins capaços (…) de trobar enmig de les proves les raons per refundar el camí de la vida cristiana i eclesial. En aquesta mateixa línia s’ha de considerar la recent institució del ministeri laical de catequista» (n.7). Resem doncs ‘pels catequistes, cridats a proclamar la Paraula de Déu: perquè siguin testimonis d’ella amb valentia, creativitat i amb la força de l’Esperit Sant’.

Font: El Vídeo del Papa