L’Arquebisbat de Barcelona enforteix els seus vincles amb Camerun, en un viatge de col·laboració i suport pastoral

La relació entre la diòcesi de Barcelona i les missions al Camerun es remunta al 1960, quan es va signar un acord d’agermanament

22 Gen, 2025
Església de Barcelona

Una delegació de l’Arquebisbat de Barcelona, encapçalada per Mons. David Abadías, bisbe auxiliar de Barcelona, ha realitzat recentment un viatge a la diòcesi de Yagoua, en l’extrem nord de Camerun. El bisbe Abadías ha estat acompanyat per Mn. Miquel Àngel Pérez, consiliari del Secretariat de Missions de l’Arquebisbat de Barcelona i rector de la parròquia de Santa Coloma de Gramanet; Manu Górriz, director del Secretariat de Missions i de les Obres Missionals Pontifícies a l’Arquebisbat de Barcelona, i Mn. Carles Bosch, director del Secretariat de Pastoral amb Joves de l’Arquebisbat de Barcelona.

Un viatge pastoral per enfortir vincles

La relació entre la diòcesi de Barcelona i les missions al Camerun es remunta al 1960, quan es va signar un acord d’agermanament amb la llavors jove església de Douala. En aquest marc, sacerdots i religioses de Barcelona es van traslladar al Camerun per donar suport a la tasca pastoral i social en regions amb pocs recursos. Missioners, com Mn. Salvador Torres, van dedicar-hi anys en grans ciutats com Douala i d’altres van volen oferir-se per anar més enllà, als límits del país, com Mn. Sisco Pauses o Mn. Miquel Àngel Pérez. Però va destacar, especialment, Mn. Jordi Mas, el compromís del qual amb les comunitats de l’Extrem Nord del país va deixar un llegat que perdura fins avui. Més de 40 anys al servei de la missió i de les comunitats. Ens va deixar el 2010, però amb aquest viatge se l’ha volgut retre un homenatge pel seu compromís missioner.

Les missions de diòcesi de Yagoua, en l’extrem Nord del país es van fundar amb un esperit de servei i evangelització, afrontant nombrosos reptes socials com la manca d’infraestructures, la inseguretat i les condicions climàtiques adverses. Amb el pas dels anys, s’han creat hospitals, escoles i centres de formació professional que continuen millorant la qualitat de vida d’aquestes comunitats. Una de les entitats que ho fa possible avui dia és l’ONG Makary-Blangoua, que va néixer als anys noranta amb la voluntat de donar continuïtat a l’iniciat per aquests missioners en aquesta regió remota del Camerun.

En l’actualitat, a altres regions del Camerun, com a la seva capital, Yaondé, hi ha també algunes congregacions religioses amb presència de missioners catalans, com els Salesians, les Filles i Fills Missioners de la Sagrada Família o les Filles de la Caritat, entre d’altres.

Objectius del viatge

L’objectiu principal del viatge fet per aquesta delegació diocesana ha estat enfortir el vincle històric i donar continuïtat a les visites de l’arquebisbat per consolidar les relacions amb les missions fundades als anys seixanta per sacerdots diocesans de Barcelona. A més, es buscava explorar noves oportunitats de col·laboració pastoral i identificar accions de treball per oferir estades de joves i adults de l’arxidiòcesi de Barcelona al Camerun, incloent-hi la seva implicació activa en les activitats de les missions i la seva formació espiritual.

També s’ha pogut constatar, de primera mà, els progressos dels projectes educatius recolzats per l’ONG Makary-Blangoua i alhora identificar noves necessitats per assegurar la continuïtat d’iniciatives educatives i de desenvolupament comunitari.

Una agenda plena de trobades compartides

Durant la seva estada, la delegació va visitar alguns projectes com escoles, centres de formació i llocs de trobada i participació, constatant la vitalitat de les comunitats cristianes locals i els reptes que afronten. També van ser importants les reunions mantingudes amb el bisbe de la diòcesi de Yagoua, Mons. Barthelemy Yaouda i altres responsables pastorals, i trobades amb comunitats cristianes locals. La delegació va concloure la seva estada amb una reunió de valoració i planificació de futures col·laboracions, abans del retorn a Barcelona.

Compromís missioner diocesà

Aquest viatge reafirma el compromís de l’Arxidiòcesi de Barcelona amb les comunitats de l’Extrem Nord del Camerun, promovent una visió d’Església Universal on la germanor i la solidaritat no coneix fronteres. L’experiència viscuda per la delegació serà compartida a les parròquies, escoles i altres espais diocesans per seguir sensibilitzant sobre la importància de les missions i fomentar una major participació en activitats d’animació missionera.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Sant Joan l’escurça (el dia) i el nen Jesús l’allarga. ... See MoreSee Less
View on Facebook
🗨️ Avui, dues setmanes després de la visita del Sant Pare, recordem 6 frases seves que encara ens ressonen, pronuciades en els 6 llocs que va visitar a Catalunya.#papabcn26 #AlçaLaMirada ... See MoreSee Less
View on Facebook

5 days ago

Arquebisbat de Barcelona
🕊️ Els fruits de la visita del Sant Pare a Barcelona han estat el fil conductor de la trobada de final de curs dels sacerdots joves amb el cardenal Omella.☀️ Una jornada de pregària, fraternitat i convivència per compartir tot allò viscut aquests dies i continuar caminant amb esperança.#esglésiabarcelona #PapaLleóXIV ... See MoreSee Less
View on Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Veniu a celebrar-ho amb mi; he trobat l’ovella que havia perdut.

(Lc 15,3-7)