
Ha mort Mn. Ramon Buyreu Bello, DP
Diaca de l’Arquebisbat de Barcelona, ha mort en la pau de Crist, a l'edat de 88 anys, avui dissabte 27 de juny de 2026. El Sr. Cardenal Arquebisbe, el Sr. Cardenal Arquebisbe emèrit,…
La celebració posa en relleu la vigència del carisma teresià, llegat de sant Enric d’Ossó, present avui en les entitats, col·legis, associacions i famílies vinculades a la Companyia
Fotografies: Agustí Codinach
Aquest 27 de gener, la basílica de Santa Maria del Mar ha acollit la missa d’acció de gràcies amb motiu del 150è aniversari de la fundació de la Companyia de Santa Teresa de Jesús, coincidint amb el dia del seu fundador Enric d’Ossò. L’eucaristia va ser presidida per l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, i va comptar amb la presència del bisbe de Vic, Mons. Romà Casanovas, i del bisbe d’Urgell, Mons. Josep-Lluís Serrano, així com tot de preveres concelebrants vinculats a la Companyia.
La basílica es va omplir d’un ambient de família, reflex de la riquesa i diversitat de la família teresiana, formada no només per les germanes teresianes, sinó també per tots aquells que comparteixen el carisma educatiu i evangelitzador de sant Enric d’Ossó. Entre els assistents hi havia professorat i personal no docent dels col·legis de Santa Teresa, alumnat, laics i laiques compromesos, així com representants de diverses entitats vinculades a aquest esperit teresià que continua ben viu.
A l’inici de la celebració, la Gna. Teresa Torres, una de les responsables de l’organització de l’aniversari, va fer menció a aquesta «història d’amor i educació, iniciada pel somni valent d’Enric d’Ossó» que des dels seus inicis ha respost als reptes de cada temps. Una missió que tal com va dir Torres, «no s’atura, sinó que es transforma i es deixa interpel·lar per la realitat per continuar essent avui una presència educativa i transformadora en la societat actual».
En la seva homilia, el cardenal Omella va felicitar la Companyia de Santa Teresa de Jesús pels seus 150 anys d’història i es va unir a l’acció de gràcies «pel regal que l’Esperit Sant ha fet a l’Església amb el vostre carisma». Recordant la figura de sant Enric d’Ossó, va destacar la fecunditat extraordinària del seu ministeri sacerdotal, viscut en només 29 anys, i va plantejar la pregunta clau: com va ser possible una obra tan fecunda en tan poc temps?
La resposta, va explicar, es troba en el seu principi vital: «seré sempre de Jesús, el seu ministre, el seu apòstol, el seu missioner de pau i d’amor». «Solo Dios basta» recordant aquestes paraules que Sant Enric d’Ossó citava de Santa Teresa, el cardenal va subratllar com sant Enric va comprendre profundament que tota missió neix d’un cor enamorat de Déu, alimentat pel diàleg constant amb el Senyor, tal com expressava santa Teresa de Jesús quan deia que «pregar és tractar d’amistat amb qui sabem que ens estima».
El cardenal Omella va subratllar també la centralitat de la pregària i de l’encontre personal amb Crist com a font de tota acció evangelitzadora, així com la importància decisiva de la catequesi i l’educació cristiana, especialment amb infants i joves. Va remarcar que el centre de la vida espiritual de sant Enric va ser el cor de Jesús, viscut no com una simple devoció, sinó com una manera concreta de mirar, estimar i lliurar-se sense reserves.
Finalment, va animar la família teresiana a «continuar formant no només intel·ligències, sinó també cors».
Un dels moments més emotius de la celebració va ser l’ofertori. Representants de les diferents realitats que avui formen la Companyia de Santa Teresa de Jesús van oferir espelmes enceses, símbol de la llum del carisma teresià.
Hi havia una llum per les comunitats educatives, compromeses amb una educació que ajuda a discernir i donar sentit a la vida; una altra per les fundacions i entitats que treballen amb els més vulnerables; una espelma per als laics i laiques que viuen el compromís teresià; una per les entitats i comunitats germanes amb qui es fa xarxa; una pels infants i joves, centre de la missió educativa; i una darrera per les germanes, com a grans de mostassa que recorden la inspiració fundacional d’Enric d’Ossó a l’estil de Santa Teresa de Jesús. Les espelmes van quedar als peus de l’altar com a signe visible d’un llegat que continua brillant avui.
Al final de l’eucaristia, Catalina González, religiosa i directora de la Llar Sant Enric d’Ossó, va expressar un sentit agraïment a Déu per la inspiració donada a sant Enric, per la crida a trobar-se amb el Senyor, per la identitat compartida de la família teresiana i per totes les persones que en formen part, sense oblidar els desafiaments i crides que continuen interpel·lant-la avui.
Un cop finalitzada la celebració, les germanes teresianes tenien preparada una sorpresa per a tots els assistents. Un un gest simbòlic molt significatiu, que van protagonitzar els Castellers de la Sagrada Família van alçar un pilar de quatre. Un pilar que simbolitza la presència actual de la Companyia de Santa Teresa de Jesús. Una presència sostinguda gràcies a l’esforç compartit i a la pinya feta per totes les persones que, fidels al carisma de sant Enric d’Ossó.
Aquesta celebració ha iniciat la commemoració dels 150 anys de la Companyia de Santa Teresa de Jesús, amb el lema “El temps urgeix i constrenyen les circumstàncies”, frase inspirada per Sant Enric d’Ossó. Durant aquest any, hi haurà diversos actes a Catalunya. Destaquen les celebracions previstes del 19 al 23 de juny a Tortosa, Montserrat i Tarragona, que recorreran els espais i el carisma de sant Enric d’Ossó. Tota la informació es pot consultar a https://www.stjteresianas.org/.