Imatges: A. Codinach i G. Simón / Arquebisbat de Barcelona
Aquest vespre s’ha obert la Porta Santa de l’Any Jubilar de l’Esperança a la Catedral de Barcelona en una missa solemne presidida per l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, acompanyat pels bisbes auxiliars Javier Vilanova i David Abadías. L’eucaristia ha anat precedida d’una processó des de l’església de Sant Felip Neri en què han participat, entre altres, dos representants de cada un dels vuit temples jubilars que s’han designat a l’arxidiòcesi.
En l’eucaristia, retransmesa en directe per Ràdio Estel, el cardenal Joan Josep Omella ha dit que «seguint l’exemple del papa Francesc, avui hem obert la Porta Santa de la Catedral, Església mare de la nostra Arxidiòcesi, com a signe de l’apertura d’aquest Any Jubilar 2025 de l’Esperança». Durant l’homilia, l’arquebisbe de Barcelona ha exhortat a demanar «confiadament a Déu que aquest Any Jubilar ens faci créixer en aquesta agermanada virtut de l’Esperança. L’Esperança no defrauda i es va arrelar en l’amor de Crist, que tant ens va amarar que es va fer un de nosaltres per salvar-nos».
La celebració d’avui, amb motiu de l’obertura del Jubileu, també ha coincidit amb la festa litúrgica de la Sagrada Família. Així, després de l’homilia, ha tingut lloc la renovació de les parelles que enguany fan 25 i 50 anys de matrimoni. Abans d’acabar la missa, s’ha lliurat un cartell als rectors de cada temple jubilar, així com un ciri. A la sortida, s’han repartit entre tots els assistents bossetes amb llavors per plantar a casa.
El Jubileu 2025 “Pelegrins d’esperança” convocat pel papa Francesc i inaugurat el diumenge passat, 24 de desembre, amb l’obertura de la Porta Santa de la Basílica de Sant Pere del Vaticà, és tota una invitació a un estil de vida en el context “d’un món marcat per guerres, violència, conflictes, marginació, pobresa, abusos, solitud… que porten moltes persones a viure en la desesperança”, deia el cardenal Omella als diocesans en la carta de convocatòria de l’eucaristia d’avui.
Aquest diumenge a les catedrals de cada diòcesi del món s’ha celebrat aquesta Eucaristia amb l’obertura solemne de l’Any Jubilar. A l’arxidiòcesi de Barcelona els temples jubilars on es pot rebre el do de la indulgència són, a banda de la Catedral, les basíliques de la Sagrada Família, la Mercè, el Sagrat Cor del Tibidabo i Santa Maria de Mataró, la parròquia de Santa Maria de Cornellà de Llobregat i el santuari de Sant Josep de la Muntanya, al barri de la Salut de Barcelona, i l’església del Cottolengo del Pare Alegre, a Barcelona.
La indulgència plenària es podrà obtenir en les condicions establertes per l’Església: rebre el sagrament de la Reconciliació, combregar sacramentalment i resar un Parenostre per les intencions del Papa en un període de 8 dies.