El santuari de Sant Josep de la Muntanya de Barcelona comença l’any preparatori dels 125 anys de la seva inauguració

La missa dedicada a sant Josep a la basílica de la Sagrada Família d’aquest dijous, 19 de març, donarà inici als actes commemoratius

18 Març, 2026
smunoz

El santuari de Sant Josep de la Muntanya de Barcelona comença aquest dijous l’any preparatori dels 125 anys de la seva inauguració. Ho farà amb la missa dedicada a sant Josep a la basílica de la Sagrada Família, presidida per l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella. La M. Paloma García de San José, superiora general de la congregació de les Mares dels Desemparats i Sant Josep de la Muntanya, va viure al santuari atenent els infants acollits durant 18 anys, des del 1999 fins al 2017. En una entrevista, la religiosa ha destacat que el santuari continua sent «un focus de devoció» i «d’acollida a infants desfavorits». Actualment, «la llar Sant Josep de la Muntanya acull 60 menors tutelats per la Generalitat de Catalunya».

Història del santuari i de la congregació a Barcelona

La M. Paloma García ha explicat que la «fundadora, la beata Petra de San José, va arribar a Barcelona l’any 1886». «Feia temps que desitjava fundar a la ciutat comtal», ha assegurat la religiosa. Durant l’entrevista, ha comentat que la beata Petra de San José va començar al barri Gòtic amb una llar de nenes i les mares s’hi van establir. Després, es van traslladar a la zona del Putxet, al barri de Sant Gervasi i, posteriorment, es van establir al carrer Sant Salvador.

«L’any 1895, les mares es van trobar amb la dificultat que havien de deixar la casa on estaven o comprar-la. Com que veien que no s’adequava a les necessitats que tenien, M. Petra es va traslladar ràpidament a Barcelona per ajudar les mares», ha manifestat.

«Gràcies als donatius del poble català, es va inaugurar el santuari de Sant Josep de la Muntanya el 1902»

La religiosa ha explicat que «una dona de l’aristocràcia catalana, Carmen Masferrer, sabent del problema de les mares, va donar a M. Petra la Muntanya Pelada, un paratge abrupte a la Vila de Gràcia». «En veure la quantitat de terreny, M. Petra va pensar a aixecar, juntament amb la llar per a les nenes acollides, un temple dedicat a sant Josep. Després de moltes dificultats i gràcies als donatius del poble català, el 1902 es va inaugurar el santuari de Sant Josep de la Muntanya», ha dit.

La superiora general de la congregació ha acabat el repàs històric explicant que M. Petra es va sentir «fortament vinculada a l’obra» i va morir en aquesta casa el 16 d’agost de 1906.

El santuari de Sant Josep de la Muntanya «continua sent un focus de devoció»

La religiosa ha apuntat que la congregació viu aquesta efemèride «amb molt orgull i il·lusió». «Per a nosaltres el santuari és part essencial de la nostra espiritualitat. Celebrar els 125 anys de la seva inauguració és poder continuar donant gràcies a Déu perquè, igual que ahir, continua sent un focus de devoció que atreu centenars de persones a implorar al seu pare sant Josep», ha assenyalat.

La religiosa ha comentat que, des de la seva fundació, el santuari «es va convertir en un focus de devoció per al poble, no només de Barcelona, sinó de tota Espanya, i fins i tot d’Amèrica».

M. Paloma García ha manifestat que, «tot i que és l’única casa de la congregació a Catalunya», el santuari de Sant Josep de la Muntanya «és la casa més important a nivell espiritual». «La gent va començar a dir: anem a veure sant Josep, el de la Muntanya. Una devoció molt unida i arrelada al poble, amb nom propi, imatge pròpia i devocions que se celebren de manera particular al santuari», ha emfatitzat.

El santuari, conegut arreu del món, continua sent un lloc de trobada

M. Paloma García ha valorat que «el santuari és un lloc de trobada». «Generacions senceres han pujat al santuari de Sant Josep de la Muntanya a demanar favors a sant Josep. I continua sent així. El fet que el santuari sigui conegut arreu del món crec que també parla de la seva unió al llarg de tots aquests anys amb el poble», ha puntualitzat.

La religiosa ha destacat que «per a la congregació és un orgull veure l’estima i la fe de la gent». «M. Petra es va sentir fortament vinculada amb el poble català», ha defensat.

La superiora general de la congregació ha manifestat que, «com a punt de trobada, el santuari sempre té les portes obertes a totes les necessitats i activitats de la diòcesi, de la qual ens sentim part, i acull nombroses institucions que ens demanen celebrar esdeveniments a la casa».

A més, també ha assegurat que, «com a lloc de trobada, el santuari continua complint la seva missió principal. És un lloc de fe, de pregària, un refugi de pau enmig de la ciutat».

Part social de l’obra: acollir infants desfavorits

Així mateix, M. Paloma García ha recordat «la part social de l’obra». «Des dels seus inicis, les mares han acollit infants desfavorits. Actualment, la llar Sant Josep de la Muntanya acull 60 menors tutelats per la Generalitat de Catalunya», ha remarcat.

Així doncs, la superiora general de la congregació ha assegurat que, després de 125 anys, el santuari continua acollint «amb els braços oberts tothom qui arriba…, sense preguntar, sense qüestionar». «Les mares continuem atenent les necessitats d’avui, des de l’escolta, l’acompanyament i l’acollida», ha sentenciat.

«Evolucionen les necessitats, els sofriments; el que no evoluciona és l’acollida», ha assegurat després de repassar la història del santuari. De la mateixa manera s’ha referit a la congregació. «El carisma a favor dels més vulnerables, som Mares dels Desemparats, va canviant segons evoluciona la societat. Els pobres sempre són amb nosaltres, d’una manera o altra, i és aquí on intentem continuar donant resposta», ha apuntat.

La congregació «continua mirant el futur amb esperança»

La superiora general de la congregació ha assegurat que «continuen mirant el futur amb esperança, posant-nos en mans del Senyor, per continuar donant resposta als reptes que ens planteja la societat».

Durant la conversa, M. Paloma García ha recordat que, «actualment, la congregació és present a Espanya, Amèrica i Itàlia, atenent infants, joves i gent gran mitjançant residències, llars de menors i centres educatius, així com en zones de missió».

Actes més destacats que tindreu per commemorar els 125 anys del santuari

La superiora general de la congregació veu «que començar aquest any especial per al santuari i la congregació a la Sagrada Família és un privilegi immens. En l’any de Gaudí, la Sagrada Família, que va començar sent un temple dedicat a sant Josep, és un regal que ens fa el Senyor i parla de la relació del Santuari amb la ciutat i la diòcesi de Barcelona».

«Hi ha tota una agenda d’actes, de trobades al llarg de tot l’any. A nivell de congregació serà un any de pelegrinatge de moltes cases al santuari. El pròxim mes d’abril tindrà lloc una trobada de tots els joves de la congregació, que reunirà més de 400 nois i noies en el que nosaltres anomenem el Concert Testimoni. Un moment de fe compartida, amb una forta experiència carismàtica, que se celebrarà aquí, al santuari», ha manifestat.

També ha comentat que «hi ha previst un cicle de conferències, concerts, exposicions amb peces importants de la història del Santuari, trobada de totes les superiores de la congregació…, i molts més actes que s’estan concretant».

Silvia Muñoz

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

S’ha de dir Joan.

(Lc 1,57-66.80)