El Fòrum de Laics celebra la Jornada d’estudi i trobada 2020

Primera convocatòria conjunta com a Fòrum després del Congrés "Poble de Déu en sortida" de febrer passat i en aquest moment enmig de la pandèmia

El Fòrum de Laics va celebrar la seva Jornada d’estudi i trobada el passat dissabte 21 de novembre. A la cita van acudir representants de 37 moviments o associacions dels 48 que conformen aquesta entitat. Per motius de la COVID 19, aquesta Jornada que habitualment es desenvolupava a la primavera, es va traslladar a aquesta data i es va realitzar de forma virtual.

Pregària pels que pateixen

Era la primera convocatòria conjunta com Fòrum després del Congrés “Poble de Déu en sortida” de febrer passat i en aquest moment difícil en què ens trobem. De fet, el record i la pregària pels que ens han deixat i per tots els que pateixen les conseqüències de la pandèmia, van estar presents des del començament.

Luis Manuel Romero, director de Secretariat de la Comissió Episcopal de Laics, Família i Vida, va enviar una salutació inicial. Així, va recordar que la recent Assemblea Plenària de la Conferència Episcopal Espanyola ha tingut molt present al Congrés de Laics i les seves conclusions.

Ser presència de Déu

Després de la benvinguda inicial es va continuar amb la ponència central de la Jornada a càrrec del Sr. Isaac Martín Delgado, delegat d’Apostolat Seglar de l’arxidiòcesi de Toledo i membre de la Comissió executiva de Congrés de Laics.

La seva exposició va ser il·luminadora, àgil, vital i, en cert sentit, provocadora. Partint de l’actualitat de tot el que vivim al Congrés de Laics, D. Isaac ens va transmetre el gran desafiament que tenim com laics en el món: ser presència de Déu en una societat que l’ha relegat a un segon pla i fer-ho primer de tot amb nostre testimoni.

Referint-se a la vocació laïcal, ens va convidar a presentar-la en positiu. “Déu ens vol seglars”, tot seguit, va afirmar que tenim un dèficit de formació en espiritualitat laïcal i, sovint, el nostre compromís és bastant “insípid”.

Recordant el Congrés “Poble de Déu en sortida”, es va detenir dos de les seves conclusions: ens necessitem els uns als altres i no som Església per a nosaltres, sinó per als altres.

Va encoratjar a tots els participants a la Jornada a, des de la pregària, preguntar a el Senyor què vol de nosaltres en aquest moment de la història tan ple de reptes i desafiaments, conscients de ser transmissors d’esperança.

Amb la seva exposició, D. Isaac va incidir en la responsabilitat de tots en interioritzar i posar en pràctica la gràcia pentecostal viscuda el passat febrer al “Poble de Déu en sortida”. Així com en la importància de conèixer la Guia de treball que marcarà el post-Congrés.

Testimonis sobre pandèmia

Després de la ponència, tres entitats van compartir el seu testimoni sobre com han viscut i viuen aquests mesos de pandèmia. CECO, Vida Creixent i Scouts Catòlics van ressaltar amb les seves paraules l’escolta en moments de soledat, el compromís solidari en l’àmbit social i la responsabilitat compartida també pels més joves. S’ha subratllat la importància de les noves tecnologies, el valor de l’acompanyament de les persones i de viure d’una manera més profunda la pròpia fe. És un temps de gran creativitat per estar a prop de qui ho més necessiti, en l’esperança d’un futur millor.

A la reunió de treball posterior, es va compartir el que cada associació o moviment ha dut a terme en aquest període. És a dir, accions concretes, reflexions sobre la base d’una actitud d’escolta i discerniment. Un ric moment de comunió. Un dels compromisos d’aquesta Jornada ha estat preparar un document conjunt amb les aportacions i iniciatives de tots que serveixi per intensificar el compromís de caminar junts en sinodalitat.

Mons. Sergi Gordo Rodríguez, bisbe auxiliar de Barcelona i responsable de l’Fòrum de Laics, va tancar la Jornada. En les seves paraules, ens va estimular a fer cadascú “aquest poc” que Déu li demana per junts fer coses grans.