75 joves de les parròquies de Barcelona s’uneixen al 172è pelegrinatge de Lourdes

El cardenal Omella i Mons. Vilanova i Pellissa acompanyaran els 575 pelegrins de l’Hospitalitat de Lourdes

Fotografia: Marta Sarrà

Del 27 a l’1 de juliol 575 persones marxen de pelegrinatge a Lourdes amb l’Hospitalitat de Barcelona, Sant Feliu de Llobregat i Terrassa. Durant aquests dies els hospitalaris i hospitalàries, voluntaris escolars, malalts, i seminaristes viuran aquesta experiència acompanyats de l’arquebisbe de Barcelona, Card. Joan Josep Omella i del bisbe auxiliar Mons. Javier Vilanova i Pellisa. A més a més, enguany s’uneixen al grup setanta-cinc joves provinents de diverses parròquies de l’arxidiòcesi i organitzats pel Secretariat de Joves de l’Arquebisbat. Tal com explica la presidenta, Marta Ventura, d’aquesta manera «es rejoveneix el pelegrinatge que vindrà marcat per l’empenta i servei d’aquests nois i noies que s’estrenaran amb l’Hospitalitat».

Junts en processó

Enguany s’arriba al 172è pelegrinatge, en el qual es vol recalcar la tercera part de les paraules que Maria va dir a Bernadeta «Aneu a dir als sacerdots, que edifiquin una capella, i que hi vinguin en processó». Després que els dos darrers anys s’hagi aprofundit en les dues primeres parts de la frase, aquest 2024 es reflexiona sobre «que hi vinguin en processó».

«Amb el lema d’enguany es vol recalcar que el poble de Déu camina i va en processó a l’encontre de Maria, de Jesús i de Déu». Per entrar i reflexionar al voltant d’aquesta vivència i «processó» per part de tots cap a Lourdes, durant el pelegrinatge s’ha convocat un col·loqui que comptarà amb la participació de diferents participants dels grups diversos del pelegrinatge. Aquests aprofundiran en què vol dir peregrinar. «Com a poble de Déu cada un està cridat a viure-ho, però des d’una experiència única – explica la presidenta- i allò que volem és aprofundir en el perquè venen i què viuen».

D’altra banda, Marta Ventura subratlla el factor de sinodalitat que hi ha en el lema, ja que tal com apunta és una crida a «caminar tots plegats, de manera sinodal i com Església».

Lourdes es rejoveneix

La novetat més destacada d’aquesta 72a edició és la participació de l’Església Jove de Barcelona al Pelegrinatge. Setanta-cinc joves de parròquies de l’arxidiòcesi, d’entre 18 i 30 anys s’uneixen a l’experiència de Lourdes. Aquesta suposa la primera activitat emmarcada en el calendari de l’estiu de l’Església Jove. Tal com exposa el responsable del Secretariat de la Pastoral amb Joves de l’Arquebisbat de Barcelona, Mn. Carlos Bosch, «per als joves aquesta experiència és una oportunitat per a descobrir Crist ressuscitat en els malalts que peregrinen».

Mentre que els quaranta joves escolars -d’entre 16 i 18 anys- continuaran donant suport als malalts en els desplaçaments d’un lloc a l’altre del Santuari, aquests joves pelegrins de parròquies donaran servei a les sales assistint els malalts en el moment de llevar-se, dutxar-se, vestir-se, menjar i anar a dormir. Per poder ajudar els malalts amb les millors garanties tots ells han fet una formació sobre com procedir en els diferents casos i, a més a més, comptaran amb una persona responsable que els guiarà en els diferents torns.

Tal com exposa Marta Ventura, «és una sort disposar del suport d’aquests joves compromesos amb l’Església i és una oportunitat per rejovenir més l’experiència de Lourdes». Segons exposa la presidenta, «aquesta part caritativa del pelegrinatge complementa l’experiència espiritual interior que ells viuen a les seves parròquies». «És una vivència vital per tal que joves vegin que poden ajudar els altres a través de la fe», afegeix.

Celebració a la Gruta amb Tortosa i Lleida

Entre les novetats destaca també la missa a la Gruta de la Mare de Déu de Lourdes, que en aquesta edició serà conjunta amb els hospitalaris de Tortosa i de Lleida.

D’aquesta manera, assistiran la celebració els quatre bisbes: Card. Joan Josep Omella, Mons. Javier Vilanova, Mons. Sergi Gordo, que presidirà, i Mons. Salvador Giménez, que pronunciarà l’homilia. Enguany, concelebrant també hi haurà el P. Michel Daubanes, rector del Santuari de la Mare de Déu, que ja va unir-se a la celebració de Nadal amb els Hospitalaris i enguany s’unirà també a la celebració tan commovedora a la Gruta de la Mare de Déu de Lourdes..

L’arquebisbe de Barcelona, Card. Joan Josep Omella presidirà la missa internacional que tindrà lloc el 30 de juny. Aquesta serà en castellà, ja que hi participaran més de deu hospitalitats espanyoles.