El Papa demana estar a prop de les persones que sofreixen depressió

En el Vídeo del Papa de novembre va dirigit a totes les persones que se senten desbordades en el seu dia a dia, sobretot en els casos d'estrès i depressió

En el nou Vídeo del Papa que ha estat publicat recentment, Francesc confia a tota l’Església catòlica a través de la Xarxa Mundial d’Oració del Papa la intenció d’oració per al mes de novembre. En aquesta ocasió, el Sant Pare fa un toc d’atenció sobre l’estrès i la depressió que afecta moltes persones. Conscient que persones de tot el món atravessen períodes de fort esgotament mental, emocional i afectiu (en diverses formes i graus), el Papa encoratja al fet que estiguin adequadament acompanyades, a resar per ells i demana no oblidar la proximitat de Jesús.

Aquesta edició del Vídeo del Papa va comptar amb el suport de l’Association of Catholic Mental Health Ministers (Associació de Ministres Catòlics de Salut Mental), una associació que brinda suport espiritual a persones que pateixen alguna malaltia mental i fomenta accions per prevenir qualsevol mena de discriminació que els impedeixi participar plenament de la vida de l’Església.

Depressió i ansietat: els trastorns de salut mental que més prevalen

El missatge de la intenció d’oració del Papa Francesc aborda un tema central en la vida de milions de persones: la salut mental. En el vídeo explica que en molts casos, «la tristesa, l’apatia, el cansament espiritual acaben per dominar la vida de les persones que es veuen desbordades pel ritme de la vida actual».

De fet, un estudi publicat enguany estima que una de cada deu persones a escala mundial viu amb un trastorn de salut mental, és a dir uns 792 milions de persones que representen l’11% de la població. Dels diferents trastorns que existeixen, l’estudi situa a la depressió (264 milions, 3%) i a l’ansietat (284 milions, 4%) com els que més prevalen en la vida de les persones.

L’ONU alhora adverteix que la depressió quan és recurrent i d’intensitat moderada o severa, pot convertir-se en una condició de salut greu. En el pitjor dels casos pot portar al suïcidi, que actualment es cobra la vida de més de 700 mil persones cada any i ocupa el quart lloc en les causes de mort entre joves de 15 a 29 anys.

Salut mental en temps de COVID-19

La pandèmia mundial de la COVID-19 que ha provocat la mort de milions, també ha posat a prova la resistència mental i emocional d’innombrables persones i ha afectat el seu equilibri psicològic. A vegades, això ha generat veritables situacions d’angoixa i desesperació. En línia amb aquesta realitat el Sant Pare demana «estar a prop dels que estan esgotats, dels que estan desesperats, sense esperança, moltes vegades escoltant simplement en silenci».

El Dicasteri per al Servei del Desenvolupament Humà Integral ha elaborat un document dirigit als qui volen ajudar i acompanyar a persones amb sofriment psicològic, sobretot a causa de la pandèmia. Aquest destaca algun dels principals desencadenants, com per exemple la incertesa laboral futura, que ha desenvolupat en persones mentalment sanes o que ha agreujat trastorns mentals greus com són la depressió, els atacs de pànic i ansietat, entre altres patologies relacionades.

Una presència guaridora

El missatge del Papa també és compartit per la Association of Catholic Mental Health Ministers (Associació de Ministres Catòlics de Salut Mental), una associació laica de fidels cristians fundada als Estats Units, els membres dels quals estan cridats a ser una presència guaridora en la vida de les persones amb malalties mentals. El seu president, el diaca permanent Ed Shoener, va explicar la necessitat de respondre a la crida del Papa Francesc: «La nostra missió és donar suport al desenvolupament del ministeri de salut mental a l’Església. El Papa Francesc ha dit que necessitem superar completament l’estigmatització que sovint caracteritza a les malalties mentals, per garantir que una cultura de comunitat prevalgui per sobre de l’actitud de rebuig. Estem compromesos a respondre a la crida del Papa a construir una comunitat de calidesa i afecte, on les persones que viuen amb depressió i altres trastorns mentals puguin trobar esperança i curació».

Les paraules de Jesús: “Veniu a mi els que esteu cansats i afeixugats”

El P. Frédéric Fornos S.J., Director Internacional de la Xarxa Mundial d’Oració del Papa, va comentar a propòsit d’aquesta intenció: «Les nostres societats, el seu ritme de vida, les seves tecnologies cada vegada més ràpides, afavoreixen la depressió i la síndrome d’esgotament i estrès anomenat ‘burnout‘. La pandèmia ha agreujat el sofriment de molts. Francesc ens demana resar i estar a prop dels que sofreixen esgotament extrem, mental, emocional i físic. Un acompanyament psicològic és necessari, no obstant això ens recorda que les paraules de Jesús també ajuden, ofereixen consol i cura: ‘Veniu a mi tots els que esteu cansats i afeixugats, i jo us donaré descans’. És també el consell d’Evagrio Póntico, un Pare del desert del segle IV, anomenat l”escrutador de l’ànima’, qui va identificar vuit malalties de l’ànima, i va proposar camins de vida, meditant la Paraula de Déu».