L’ISCREB, “la UOC” de la religió

[TRADUCCIÓN PENDIENTE] [ISCREB] L’ISCREB més virtual que mai, “és la UOC de les ciències religioses” L’any 2011-2012, del miler d’alumnes matriculats, 832 van cursar els estudis per internet, que representen un nou increment d’aquesta modalitat El Dr. Carles Torner afirma que “la poesia catalana, de la guerra ençà, és plena de poetes en diàleg amb [...]

[TRADUCCIÓN PENDIENTE]

[ISCREB]

L’ISCREB més virtual que mai, “és la UOC de les ciències religioses”

L’any 2011-2012, del miler d’alumnes matriculats, 832 van cursar els estudis per internet, que representen un nou increment d’aquesta modalitat

El Dr. Carles Torner afirma que “la poesia catalana, de la guerra ençà, és plena de poetes en diàleg amb Déu: cal llegir-los per copsar l’actualitat dels seus ressons bíblics”, en la lliçó inaugural del curs

L’Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona (ISCREB), que el curs passat va rebre el reconeixement a efectes civils de les titulacions de Batxillerat i Llicenciat amb unes equivalències de Grau i Màster, té més estudiants virtuals que mai. La xifra de matriculats en la modalitat per internet continua en augment: dels 1.020 alumnes del curs 2011-2012, 832 van estudiar per internet i 242 van optar per continuar fent-ho presencialment -54 van fer els estudis en les dues modalitats-.

El Dr. Antoni Matabosch, director de l’ISCREB, ha destacat aquest augment d’alumnes en la modalitat virtual, durant l’acte d’inauguració de curs celebrat aquest vespre a l’Aula Magna del Seminari Conciliar de Barcelona, i l’ha raonat: “el Màster en Diàleg Interreligiós, Ecumènic i Cultural que s’imparteix amb la URL ens va portar a ampliar l’oferta d’assignatures en l’entorn virtual”. El Dr. Matabosch ha recordat també el cinquantenari de la celebració del Concili Vaticà II, que va ser “un immens esforç per anar a l’essencial, que és la preeminència de la Paraula de Déu en l’Església. I l’ISCREB no té una altra raó de ser que ensenyar de manera sistemàtica i a fons la fe de l’Església renovada en el Concili”. “L’ISCREB és fruit de totes aquestes exigències cristianes i les vol inscriure i aplicar en el camp que li és propi: l’ensenyament a nivell universitari de la fe cristiana viscuda en l’Església. El primer cicle dels nostres estudis –ha dit el Dr. Matabosch- ofereix una presentació global del fet cristià. El segon cicle posa l’accent en dues dimensions que considerem bàsiques en el moment actual: d’una banda, l’especialitat en Teologia bíblica vol aprofundir en l’exegesi i l’hermenèutica de l’Escriptura per tal de deixar-se interpel·lar pel seu testimoni i retrobar l’especificitat de la identitat cristiana”.

Per altra banda, el director de l’ISCREB ha recordat que “l’especificitat en Diàleg interreligiós, ecumènic i cultural vol posar la fe en diàleg amb la nostra cultura, tenint en compte especialment la dimensió interreligiosa i ecumènica, que ens dóna una de les claus per interpretar la diversitat social i cultural que vivim, alhora que és un repte que interpel·la la nostra mateixa fe”.

El Dr. Matabosch ha destacat que entre les activitats d’extensió universitària “s’han iniciat algunes col·laboracions amb entitats privades i de l’administració pública orientades a promoure la formació interreligiosa en diversos àmbits professionals”. En concret, el passat mes de febrer l’ISCREB va col·laborar amb el Servei d’Atenció Espiritual i Religiosa de sant Joan de Déu en l’organització del curs sobre la Diversitat religiosa a l’àmbit sanitari. I a finals del curs passat es va iniciar un treball conjunt amb la Divisió de mediació i convivència de l’Ajuntament de santa Coloma de Gramanet per tal de poder oferir un curs sobre Coneixement i gestió de la diversitat religiosaper als tècnics i funcionaris de diversos àmbits de l’administració pública d’aquell municipi.

El degà de la Facultat de Teologia de Catalunya, Dr. Armand Puig, que també ha intervingut en l’acte d’inauguració de curs, ha felicitat al director de l’ISCREB per la feina realitzada i ha batejat l’institut com a “la UOC –Universitat Oberta de Catalunya- de les ciències religioses”.

El perfil de l’alumnat de l’ISCREB

El curs 2011-2012, l’Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona (ISCREB) va comptar en total amb 1.285 alumnes: 242 van cursar l’ISCREB presencial, 832 la modalitat virtual, 54 van fer assignatures de presencial i de virtual, i 265 són els corresponents als cursos d’Extensió Universitària (25 al centre de Terrassa, 21 al de Sant Feliu i Sant Boi de Llobregat, 30 al de Mataró, 169 pertanyen al d’Actualització Teològica i 20 al Diàleg Interreligiós Monàstic, DIM).

Per sexes: a l’ISCREB presencial hi va haver un 76% de dones i un 24% d’homes; mentre que al virtual les dones són el 58% i els homes el 42%. Per edats: els majors de 55 anys representen el 33% de l’alumnat del presencial i només un 9% del virtual; la franja d’edat entre 41 i 55 anys té un 29% de l’alumnat presencial i un 41% del virtual; mentre que entre 30-40 anys són un 23% d’alumnes presencials i un 33% de virtuals; finalment, els menors de 30 anys són la minoria: 15% al presencial i 17% al virtual.

La lliçó inaugural, del Dr. Carles Torner, sobre Poetes catalans en diàleg amb Déu

La lliçó inaugural del curs 2012-2013 ha anat a càrrec del Dr. Carles Torner, professor a la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (URL) i director de la revista montserratina Qüestions de Vida Cristiana, i porta per títol: Poetes catalans en diàleg amb Déu.

“Hi ha un malentès que filtra la lectura dels poetes catalans quan en els seus versos es fan ressò del Gran Codi bíblic –ha dit el Dr. Carles Torner-. Cada vegada que un crític, per justificar l’ús d’un fragment de la Bíblia per part del poeta que està estudiant, s’afanya a dir que es tracta d’una lectura que difereix de l’ortodoxa, de fet mostra que té una visió plana del text bíblic”. De quina ortodòxia es pot parlar, s’ha preguntat. “La suposada oposició de la veu poètica singular a l’ortodòxia, ¿no redueix a només dos termes el que de fet és un camp magnètic de proporcions –mai més ben dit— bíbliques? Perquè la Bíblia mateixa és, de cap a cap, un terrabastall de disputes poètiques, de mites reescrits, de relectures, debats teològics i pugnes espirituals. ¿No seria més senzill i ajustat posar de relleu el rerefons bíblic d’un poema i mostrar com el poeta singularitza la seva veu dins d’aquest context plural?”, ha argumentat el professor Torner.

“Els poetes mateixos no s’hi equivoquen i pugnen els uns amb els altres per singularitzar la seva veu: Riba replica a Maragall i són dues traduccions del salmista enfrontades [perquè on Maragall llegeix “He cregut i per això he parlat”, és a dir que la seva sinceritat poètica i religiosa és avalada per la seva fe, Riba llegeix en canvi “He parlat i per això he cregut”, és a dir que només en les paraules del poema finalment escrit el poeta s’hi reconeix i sap en què pot creure’s sincer]. Davant la incursió de Josep Carner en l’Antic Testament quan recrea a Nabí la llegenda de Jonàs i la seva “irònica i dolcíssima didàctica del perdó”, Salvador Espriu replica amb la Primera història d’Ester, el personatge de la dona combativa i salvadora del seu poble”, ha continuat el Dr. Carles Torner.

“Fins al dia d’avui, saltant a través de les fronteres de la “creença”: Josep Palau i Fabre i el seu paradoxal Càntic espiritual, Maria Mercè Marçal amb els poemes crístics del seu llibre pòstum, Màrius Sampere elevant a Déu la protesta (“Pare, el dolor no calia”), Narcís Comadira contradient Sant Pau a Enigma… Fins al present. La poesia catalana, de la guerra ençà, és plena de poetes en diàleg amb Déu. Potser és hora de llegir-los sense filtres per copsar l’actualitat dels seus ressons bíblics”, ha conclòs el poeta i professor Carles Torner.

Al final de l’acte s’han lliurat els diplomes de diplomat i de llicenciat en Ciències Religioses corresponents al curs 2011-2012.

¿Te ha interesado este contenido? Suscríbete a nuestro boletín electrónico. Cada semana, la actualidad de la Iglesia diocesana en tu correo.

Te interesará ...