El Full Dominical 2.0
[PENDIENTE DE TRADUCCIÓN] Teniu a les mans un nou Full Dominical, nou en el sentit que, encara que és la mateixa publicació amb què l’Arquebisbat es comunica amb els diocesans setmanalment des de l’any 1881 –va ser el primer Full Dominical de l’Estat i l’inspirador de molts altres que van venir després–, ara fem una [...]

[PENDIENTE DE TRADUCCIÓN]
Teniu a les mans un nou Full Dominical, nou en el sentit que, encara que és la mateixa publicació amb què l’Arquebisbat es comunica amb els diocesans setmanalment des de l’any 1881 –va ser el primer Full Dominical de l’Estat i l’inspirador de molts altres que van venir després–, ara fem una posada al dia, necessària perquè una publicació de tan llarg recorregut mantingui la vitalitat i una presència que pugui ser sal en la societat de cada moment.
Aquesta renovació no és només d’aparença, de disseny, sinó que volem que sigui també de contingut i, sobretot, de manera de fer-lo servir, ja que no podem ignorar que som al segle XXI i que bona part de la societat, especialment la més dinàmica i la més jove, es comunica i busca informació en els diversos formats digitals més que no pas en el paper tradicional.
Hi ha una renovació, doncs, que és de disseny. Sent el mateix Full, li hem volgut donar un aire més actual. Això es pot veure ja a la capçalera, d’una línia més moderna, en la distribució dels espais i, fins i tot, en la mida de la lletra, que és una mica més grossa, de forma que els textos siguin més llegidors.
A més, com és ben sabut en l’àmbit de la publicitat, la nostra vista tendeix a fixar-se en primer lloc en les pàgines o espais situats a la dreta; és a dir, en una publicació tenen més rellevància les informacions o articles de les pàgines senars. Per això, la paraula setmanal del bisbe i les seccions litúrgiques han canviat d’ubicació i les situem a la part dreta. Alhora, tota aquesta part litúrgica, com són les lectures corresponents del diumenge, els comentaris relacionats i el santoral queden unificats i destacats perquè van sobre un fons de color carbassa.
Un altre aspecte és el del contingut. En aquesta nova etapa volem reforçar el caràcter formatiu de la nostra publicació i no tant la part d’informacions diverses, que és difícil d’encabir en un mitjà d’espai tan limitat com el nostre i que troba una ubicació millor en el web de l’Arquebisbat (www.arqbcn.cat).
L’últim aspecte que cal destacar d’aquesta actualització del Full, però sens dubte el més innovador, el més rellevant, és la manera de fer-lo servir, de consultar-lo. Evidentment, continua sent un mitjà en paper, però ara hi ha uns requadres negres que semblen una taca de paper carbó, una mena d’empremta digital: són els famosos codis QR que darrerament veiem per tot arreu. Per als qui no sapigueu què són, els codis QR* són enllaços que, enfocant-hi el nostre mòbil amb accés a internet, ens permeten accedir als webs amb què estiguin enllaçats. Amb diversos exemples es pot entendre millor. El QR d’una notícia sobre un simposi de la Facultat de Teologia em durà al web on es detallen el temari, els ponents, les condicions d’inscripció, etc. O el de l’agenda m’obrirà la versió digital i completa dels actes, les conferències, els cursos o els recessos que ens han fet arribar perquè n’informem. El QR d’una obra d’art em pot portar a la informació completa sobre l’obra, l’autor, el museu on és, perspectives diverses, detalls… I situant-nos sobre el codi QR de la “Paraula i Vida” del cardenal arquebisbe, se’ns obre el vídeo en què ell personalment llegeix aquell missatge setmanal.
Altra aplicació tecnològica que incorporem és l’anomenada realitat augmentada (AR), que, quan enfoquem una imatge que tingui al peu una icona amb el text “aquesta imatge parla”, ens permet accedir als continguts multimèdia corresponents amb què estigui enllaçada.
D’aquesta manera creiem que el Full Dominical de l’Arquebisbat de Barcelona es farà més atractiu i més proper per a un nombre més gran de persones, i fins i tot millorarà el servei que ofereix als fidels, integrant les diverses plataformes de comunicació de l’Església diocesana i situant-nos com a capdavanters en l’ús de les tecnologies, tal com s’expressa en el Pla Pastoral Diocesà,
Ramon Ollé Ribalta
Delegat de Mitjans de Comunicació