El 71% dels alumnes escull voluntàriament religió catòlica
[Conferència Episcopal Espanyola] La Comissió Episcopal d’Ensenyament i Catequesi de la Conferència Episcopal Espanyola ha elaborat el seu informe anual sobre el nombre d’alumnes que reben formació religiosa i moral a les escoles. Les dades han estat recopilades gràcies a les Delegacions Diocesanes d’Ensenyament que, per la seva part, les han rebut dels directors dels [...]

[Conferència Episcopal Espanyola]
La Comissió Episcopal d’Ensenyament i Catequesi de la Conferència Episcopal Espanyola ha elaborat el seu informe anual sobre el nombre d’alumnes que reben formació religiosa i moral a les escoles. Les dades han estat recopilades gràcies a les Delegacions Diocesanes d’Ensenyament que, per la seva part, les han rebut dels directors dels col·legis.
En el curs 2010-2011 l’ensenyament religiós i moral catòlic és una cop més l’opció majoritària, escollida voluntàriament per tres de cada quatre alumnes. En l’actualitat cursen l’assignatura 3.172.537 alumnes sobre un total de 4.470.191, això és un 71%.
Dades per tipus de centre
Per tipus de centre, el percentatge d’alumnes que cursa religió en l’Escola Catòlica és d’un 99,2%. En els de titularitat estatal, la mitja percentual entre totes les etapes és d’un 62,7% i en els de iniciativa de la societat civil, la mitja queda situada en 69,9%.
La mitja total, del 71%, suposa una caiguda d’un 1% en el percentatge d’alumnes respecte el curs passat. Les dades són molt significatives si tenim en compte les dificultats amb les que s’enfronta aquesta assignatura en l’entorn de l’ensenyament.
Urgència educativa
Els bisbes remarquen, en l’informe, “la importància de la formació religiosa per les noves generacions, tan necessària per el creixement harmònic, humà, espiritual i religiós dels alumnes en les edats tant crucials del creixement de la persona. Enfront la situació actual de l’educació, que el Papa Benet XVI ha qualificat com a urgència educativa, és temps de decisions importants per als fills, superant les dificultats que, a vegades, sofreix l’ensenyament religiós: manca d’informació en el moment de la matrícula; en menysteniment que sovint és fa dels professors, dificultant en normal desenvolupament de la seva activitat; el trasllat de l’horari de la classe de religió a primera o darrera hora del dia, convidant implícitament als alumnes a la no assistència; la menysvaloració generalitzada de l’aportació de la religió a l’educació dels alumnes. Aquestes i altres situacions son causa de discriminació de l’ensenyament religiós escolar, van contra els drets fonamentals dels pares i perjudiquen l’autèntic, pacífic i veritable progrés humà, espiritual i religiós de l’alumne”.
Invitació als pares catòlics
La Conferència Episcopal Espanyola ha denunciat en diverses ocasiones que la Llei Orgànica de Educació (LOE) ha introduït traves inacceptables per tal que l’alumnat pugui optar, en igualtat d’oportunitats, per l’ensenyament de la religió catòlica en les distintes etapes de l’ensenyament i ha destacat com, malgrat les greus dificultats, els pares dels alumnes exerceixen cada any, voluntària i de manera mojoritària, el seu dret fonamental d’escollir la formació religiosa i moral catòlica.
Per això, els bisbes els hi agraeixen la confiança dipositada en l’Església i en particular reconeixen el valor dels professors de religió que, en mig de tants obstacles jurídics, acadèmics i socials, serveixen amb afany i entrega generosa als alumnes. Altrament conviden als pares catòlics a que matriculin els seus fills a la classe de religió. “Sapigueu – els hi diu el Sant Pare – que eliminar Déu significa trancar el cercle del saber. És imprescindible el paper educatiu de l’ensenyament religiós catòlic com a disciplina escolar en diàleg interdisciplinari amb les demés matèries. De fet, contribueix àmpliament no sols al desenvolupament integral de l’estudiant, sinó també al coneixement de l’altre, la comprensió i el mutu respecte”.